Tandrems skift – Få 3 priser på udskiftning af tandrem

0

Det går sgu’ nok – Er det sådan du tænker. Ja det er jo til tider blevet opfattet som noget nær et nationalt mundheld. Det går nok, sagde strudsen og stak hovedet langt ind i busken. Men på trods af at det ligner en nationalkarakter, og ting i nogle tilfælde ”går i sig selv igen”, så ved vi jo godt inderst inde, at det ikke altid går

Hvad med sådan noget som en tandrem i din bilmotor. Er det noget, du skal bekymre dig om?

Ja det er i allerhøjeste grad. Går du rundt om bilens motorhjelm, som katten om den varme grød, selvom dine advarselslamper derinde i førerhuset gløder. Mumler du stadigt dit ”det går sgu nok” mantra. Ja så er du selv ude om det.

Skader på din bil

Vidste du, at forsømmelighed her kan blive en særdeles dyr affære? En tandrem, der ikke fungerer som den skal, kan skade din bils motor. I værste tilfælde kan det ende med, at din motor skal udskiftes, og det koster mere end et tandrems skift gør.

Det er altid en god ide at holde øje med sin bil. Drypper den med olie, vand eller har den usædvanlige lyde, er det bedst altid at kontakte et værksted. Lad tvivlen komme din bil til gode.

Med mindre selvfølgeligt, du har bestemt dig for, at du vil køre den gamle ”gryde” ned, indtil den ikke kan mere. Der venter jo da altid en ”ny gryde” et eller andet sted derude.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Hvad er en tandrem?

Tandremmen hører til bilens ædlere dele. Nærmere bestemt er den en del af bilens indre motorsystem.

Tandremmens funktion er, at den driver knastakslen. Stemplerne i cylindrene skal bevæge sig i den korrekte orden, og til den rigtige tid; det er her knastakslen kommer ind i billedet. Det er den, der sørger for dette.

Tandremmen er fremstillet af syntetisk gummi, og den minder mest af alt om en stor sort elastik. På indersiden ser man tænder, der sikrer at drivakslen og knastakslen bevæger sig i det samme tempo, og ikke glider.

Tandremmen sørger for, at knastakslen og krumtapakslen pulserer i det rigtige tempo. Knastakslen bevæges sammen med stemplerne, der glider op og ned. Motorens forbrænding skaber den energi, der skal til for at skubbe stemplerne. Stemplerne befordrer på sin side energien i knastakslen, og videre til drivremmen.

På den måde skabes den nødvendige kraft, der overføres til krumtapakslen. Ventilerne åbnes og lukkes på den korrekte tid. Fungerer synkroniseringen ikke korrekt, er der en risiko for, at stemplerne rammer ventilerne.

Det er her det ofte går galt! For hvis tandremmen brister eller den sprænges, kommer motorens stempler og ventiler ud af takt. De vil uvægerligt hamre sammen. Effekten er den, at ventilerne bøjes: I værste fald kan beskadigelserne på motor, stempler og ventiler være så mangesidede, at det ikke kan betale sig at reparere dem.

Skal du have eftermonteret anhængertræk på din bil? Se vores guide til montering af anhængertræk – Få en pris på montering af anhængertræk

Når advarselslamperne blinker

Hvis din motor giver lyde fra sig ud gennem det åbne luftfilter efter, at du har slukket motoren, kan det være et tegn på, at du skal tjekke din tandrem.

En tandrem må ikke, som andre bildele gå hen og blive gradvist ødelagt. Mange oplever, at den knækker uforudset, og når man mindst af alt forventer det. Det er den her ”det går sgu nok” mentalitet, der igen spiller os et puds. Det er bedre at forebygge gennem regelmæssig kontrol.

Hold øje med fabrikantens anbefalinger m.h.t. den anbefalede tid mellem udskiftninger af tandremme.

Kontroller din tandrem

Du kan undersøge din tandrem ved at åbne motorhjelmen og fraspænde den kappe, der sidder ud over remmen. Hvis tandremmens overflade er synligt slidt, er det på tide at få den udskiftet. Hvis du observerer mærker, eller flosser og revner i gummiet må du ikke tøve. Den skal skiftes ud og det med det samme!

Bilens Servicebog

Tjek bilens servicebog. Hvornår er tandremmen sidst blevet udskiftet? Hvor mange kilometer tillader den model, du kører i, inden der skal ske et skift af tandremmen.

I de fleste modeller er det sådan, at man kan køre mellem 60.000 og 120.000 km. inden remmen igen skal udskiftes.

Tandremmen er lavet af gummi, hvilket indebærer, at den nedbrydes med alderen. Uanset hvor meget du kører, skal du skifte din tandrem med 4 til 6 års mellemrum. Hvor lange tidsintervaller din bilmodel kører med, inden der skal skiftes ud fremgår af din bils servicebog.

Er servicebogen gået tabt eller fremgår det ikke af den, skal remmen tjekkes, og kan du ikke selv gøre dette, må du have bilen på værksted.

Du kan selv tjekke ved, at fjerne afdækningen og undersøge remmens tilstand. Hvis overfladen på tandremmen er slidt, så det kan ses. Eller hvis gummiet flosser, eller der er mærker i remmen, skal der råbes ”vagt i gevær”. Du kan ikke bare her gå rundt og mumle, at det går sgu nok.

Kontakt dit værksted, hvis du har den mindste tvivl.

Her får du et par gode råd om udskiftning af tandrem

Få tre gode tilbud på udskiftning af tandrem

Kender du følelsen af afmagt, når det kommer til bilreparationer.

Er det noget med dit hjem, der skal fixes, er der ingen problemer. Men den afgrundsdybe respekt der er fremherskende m.h.t. autoreparationernes forunderlige verden, kan kvæle ethvert initiativ fra ens side. Og måske er det også det bedste.

For hvad er værre end, at være en sand fedtmule, når det kommer til ”gør det selv-bilreparationer”. Man kan forvolde alvorlig skade på ens allerkæreste ejendom. Og det gælder som antydet også, når det kommer til tandremmen.

Det ligner Dantes inferno det der med at skulle vandre fra værksted til værksted! Man ønsker ikke at sidde der desperat, og ringe fra Herodes til Pilatus for nu, at finde den billigste og bedste mekaniker.

Begribeligt nok er novicen altid værgeløs overfor det bilprofessoren siger. ”Professor Auto” kan rask væk hævde, at der er opstået noget nyt og uforventet, og det bliver man så altid lige nødt til at få lavet. Man kan ikke kontrollere, om det er rigtigt det han siger. Og derude for enden af bilreparationens Fatah Morgana venter bilsynet, som er værkstedets uigenkaldelige trumfkort.

Her kommer internettet og dets uanede muligheder ind. For nettet kan trumfe mekanikerens videns- monopol, hvis vi sætter den virksomme konkurrence i højsædet. Internetportalerne er netop stedet, hvor der kan skabes konkurrence.

Du bliver ganske enkelt tilbudt et frit valg imellem tre billige og gode tilbud på at få inspiceret og/eller udskiftet din tandrem.

Det hele er så let, at selv Maren nede i Kæret med hendes Ford T model 1917 kan være med. Du kan på denne måde, håndplukke mellem tre tilbud fra tre forskellige værksteder, der byder ind på opgaven via autobutler.dk.

Alt, hvad du skal gøre, er at følge de udstukne retningslinjer på websiden:

  • Beskriv det arbejde du vil have udført, og send opgavebeskrivelsen tilbage
  • Herefter tilgår der så dig tre gratis og uforpligtende tilbud fra forskellige automekanikere
  • Nu kan du så vælge det tilbud der passer dig bedst.

Alternativt kan du altid sige nej tak til buddene, hvis du ikke ønsker at benytte dig af dem.

Her kan du se hvordan Autobutler.dk virker

 

Få 3 gratis tilbud på skift af tandrem

 

Tandremmens mysterier

Vil du fortsat selv, skal du først vide en række ting, inden du sætter i gang.

Ændringer i temperatur

En biltandrem er som sagt fremstillet af gummi. Det er sådan med dette materiale, at det udvider sig ved opvarmning. Modsat vil det igen trække sig sammen, når det afkøles. Når det er virkeligt koldt, kan hård kulde og skift til varme få gummiet til at revne i overfladen.

Olielækager

Smider din bil motorolie af sig, og det kommer på tandremmen, påvirker det motorens ydeevne. Olie, der sætter sig mellem tandremmen og tandhjulet, får remmen til at glide. Dette slider mere end normalt på remmen. I værste fald kan det medføre, at remmen helt glider af tandhjulet.

Derfor er det vigtigt at tjekke for olieudslip i og lækager i motorrummet. Opdager du dette, er det en god ide at få det lavet hurtigst muligt.

Vandlækager

Vandlækager har den samme virkning som olielækager på motorens tandrem. Det kan endda være endnu værre i tilfælde af, at vandet indeholder antifrostvæske.

Gammel model tandrem

Førhen var tandremmen ofte kantet og trapezformet. Skulle man skifte tandrem indebar dette, at det var nødvendigt at sørge for, at få den nye udgave af tandremmen med buede og elastiske tænder. Fordelen ved den nye rem er, at den er mere holdbar end de ældre versioner.

Hvis du kører for lidt

Endeligt skal det siges, at tandremmen påvirkes af, hvor lang tid og hvor ofte man kører i sin bil. Tandremmen har det med at blive hård og uelastisk, desto mindre tid man kører. Det er bl.a. derfor, at du skal regne med et års interval for udskiftningen, hvis du ikke kører så meget.

Måske er det også på tide at få gjort noget ved den slidte kobling på bilen? Giver den lyde ved brug eller er den begyndt at glide? Så er det på tide at få en pris på skift af kobling

Gør det selv

Lad det være sagt med det samme, selvom vi var lidt reserverede m.h.t. ”gør det Selv” måden. At skifte en tandrem er ikke alverden. Det er ikke det sværeste her på jorden at skifte den.

Det ændrer selvfølgeligt forsat ikke på, at dovenskab eller manglende håndværksmæssig snilde, gør det bedre at indhente de tre billigste tilbud. Dovenskab og manglende evne kan lede til, at udskiftningen ikke bliver lavet korrekt, og det er på sin side ikke ønskværdigt. Så er det bedre at løfte knoglen og få det lavet af en anden.

Timingen skal være perfekt, for er den ikke det, risikerer du, at stemplerne smadres, og så er der ikke langt til, at der er dømt katastrofe i motorrummet.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Indkøb af den rigtige rem

Personer der starter med dette spørgsmål, fordi motoren hyler:

“Hvad er forskellen på en tandrem, en multirem, en ventilatorrem og en kilerem” er måske ikke lige de der skal kaste sig ud i denne opgave.”

Og har man ikke en servicebog, er der næppe noget værre end at stå med noget forkert i hånden.

Kileremme og tandremme har ikke noget med hinanden at gøre.

Tandremme er såkaldte fladremmme med tværgående tænder, mens ribremme er fladremme med langsgående riller. Kileremme og multiremme er det samme. De trækker generatoren, en ac pumpe, servo-pumpen og i nogle tilfælde vandpumpen.

Kileremme/multiremme i ældre bilmodeller kan du se, mens tandremmen i nyere modeller, som antydet, gemmer sig bag et plast- eller stålskjold.

Her kommer servicebogen igen ind i billedet. Studer den grundigt

Autobutler.dk har sammensat en manual til ”gør det selv-folket”, der indledes med at præcisere, at det er vigtigt, at få indkøbt det rigtige gear til udskiftningen.

For det første er det som antydet vigtigt, at få fat i den rigtige tandrem hos reservedelsforhandleren. Og når du nu alligevel er i gang med det, kan du også lige så godt købe nye pakninger, remstrammer og vandpumpe med henblik på skifte dette ud også.

Kobl batteriet fra

Pas på med dette. Det kan være ret stødende at arbejde med en tandrem.

Du skal tage det negative kabel fra batteriet af. Det er ikke nødvendigt fuldstændigt at frakoble batteriet. Er der tale om indbyggede systemer, skal du anvende en kode for at få adgang, når du igen sætter strømmen til.

Herefter skal du afmontere andre remme og bælter. Det er i nogle tilfælde nødvendigt at fjerne ventilatorremmen (kileremmen) og andre remme, inden du kan arbejde med selve tandremmen.

Fremdeles løsnes eller fjernes tilbehør. Problemet er i mange tilfælde det, at forskelligt bil tilbehør sidder i vejen, så det er svært at komme til tandremmen. Der kan f.eks. være tale om pumpen til servostyring og kompressoren til klimaanlægget.

Forsigtig her – pas på med ikke at fraspænde kabler med væske i; det burde dog ikke være nødvendigt for at skifte tandremmen.

Strømfordeler

Hvis der sidder en strømfordeler i din bil, skal den pilles fra. Fjern clips og skruer.

Mærker til tandremmen

Du skal dreje krumtapakslen, så mærkerne til tandremmen står lige ud for 0 på skalaen. Hvor de sidder finder du ad af ved at tjekke manualen. Hvis der ikke er nogle mærker, har manualen forhåbentligt en beskrivelse eller en anden forklaring.

Du bør i god tid sikre dig et overblik over, hvordan din model fungerer m.h.t. dette.

Skruer og bolte

Ja de er et kapitel for sig. Start med at skrue alle skruer og bolte, der holder tandremmens skjold, af. Herefter kan du så tage skjoldet af. Skjoldet kan i nogle tilfælde bestå af flere dele.

Justering

Aftjek timing-mærkerne (krumtappen og knastakslen). Er remmen korrekt justeret. På begge remskiver og selve akslen sidder der nogle prikker eller linjer, som skal tilpasses, så tandremmen sidder det rigtige sted.

Utætheder

Der må ikke være utætheder af olie eller vand i den del af motoren, hvor du arbejder. Rengør området.

Remstrammer

Her skal du først løsne de bolte, der holder remstrammeren med henblik på at få plads til at give luft imellem delene; dette muliggør, at du kan skubbe den gamle tandrem af.

Skift af tandremmen

Sæt den nye rem på plads, og sørg for at du holder drejningsmoment i henhold til de korrekte specifikationer, der er angivet i fabrikantens manual til bilen.

Saml stumperne

Efter at den nye rem er sat på og den er korrekt fastspændt, kan du samle det hele igen. Når alle stumperne skal på plads igen, foregår det hele naturligvis i modsat rækkefølge af den måde, du skilte delene af.

Test kørsel

Nu kan du prøve at starte motoren. Lyt efter, at alt lyder som det skal. Herefter kan du tage en forsigtig prøvetur rundt i et område, hvor der ikke er andre. Fungerer det hele kan du endeligt køre dig en tur for at sikre dig, at alt er gjort rigtigt, og udskiftningen af tandremmen er gået godt.

 

Få 3 gratis tilbud på skift af tandrem

 

Hvad er prisen på et tandrems skift?

Det var en ordentlig omgang, eller var det.

Har du mistet modet på en ”gør det selv-operation”, har du fortsat muligheden for at give op på forhånd og tage på værksted med bilen. Alt det her skal ikke være skrevet for at tage modet fra dig, for med lidt tålmodighed og grundige studier af alle informationer er det ikke en altertavle, du skal til at skære ud.

På værksted er der selvfølgelig altid noget, der ligner en standardpris, men konkurrencen mellem værkstederne gør sit til, at der kan være store forskelle på prisen på, at få udskiftet en tandrem.

Hertil kommer naturligvis, at det afhænger af hvilket bilmærke, model og motorstørrelse, der er tale om.

Variationen i priserne beror bl.a. også på, at der er stor forskel på, hvor svært det er at komme ind til tandremmen, og selvfølgeligt også hvor meget arbejde, der er med at afmontere og samle igen

En fast pris på udskiftning af en tandrem, man kan finde i et eller andet katalog, findes ikke. Typisk ligger udskiftningen indenfor et prisinterval på mellem 3500 – 5000 kr., og det siger jo da ikke så meget.

Hertil kommer naturligvis om udskiftningen er konkurrence-udsat via bud på internetportaler. Der kan være penge at spare for forbrugeren ved at søge en konkurrenceudsat ydelse som denne.

 

Comments are closed.