Fartpiloten er populær. Se bare på fartpilotens hjemland USA. Ifølge USA’s Department of Transportation er der nu næsten 135 millioner bilister, der er gået hen og blevet afhængige af denne form for hastighedsregulering. Den er populær pga. af de lange strækninger kendt som ”Highways” i USA. Og sandt nok er det temmelig ensformigt, for ikke at sige fysisk belastende, at sidde med foden på speederen uafbrudt, mens man ”kører derud af”.
Indholdsfortegnelse

Spar penge med fartpilot eftermontering

I værste fald sidder man og får kramper i foden, og her kan fartpiloten aflaste en del. Fartpiloten øger niveauet af komfort, og den gør det nemmere at køre og holde øjnene på vejen.

I Danmark er det især modeller fra f.eks. Ford, Audi og Hyundai der er populære når, der skal eftermonteres fartpilot.

Her kan du se eksempler på bil modeller hvor der kan tilbydes eftermontage af fartpilot:

  • Eftermontering af fartpilot Ford Fiesta
  • Eftermontering af fartpilot Peugeot 206
  • Eftermontering af fartpilot Peugeot 207
  • Eftermontering af fartpilot Peugeot 307
  • Eftermontering af fartpilot VW Up!
  • Eftermontering af fartpilot Audi A4
  • Eftermontering af fartpilot Peugeot 107

Dette er blot et lille udsnit af de modeller der kan få eftermonteret en fartpilot, og der er mange flere der også sagtens kan få fartpiloten eftermonteret. Faktisk er det på nyere biler, stort set, alle modeller der kan få dette smarte og populære ekstraudstyr monteret.

Hertil kommer det ikke uvæsentlige, at der er besparelser at hente, hvad brændstoføkonomien angår. Fartpiloten regulerer hastigheden, så man ikke kører for stærkt og brænder for mange af de dyre dråber af.

Ved rigtigt brug af den universale fartpilot kan du spare op til 15 – 20 % på diesel- eller benzindråberne.

Hertil kommer naturligvis den fordel, det er, at du nemmere kan holde speederfoden i ro. Ja du kan ligefrem aflaste den helt og slappe af under kørslen. Og du kan med sindsro og en venlig hilsen tøffe forbi en af politiets fotovogne, samtidig med at du sparer på de dyre dråber.

Selv om der ikke er lavet undersøgelser, tyder meget nemlig på, at alt for få bruger de muligheder, der er i den universale fartpilot. Det er udstyr, som er mere gængs i mellemklassen og ofte standard i firmabilsklassen.

Er det tid til at få skiftet tandremmen? Læs vores guide til tandremsskift

Hvor meget?

På en ganske almindelig landevej er det selvfølgeligt klart, at man skal holde de 80 km. I timen. Men det kan være svært, så der er noget af en præstation at få bilen til at ligge på denne hastighed, hvis man kører i femte eller sjette gear. Her skal fartpiloten kunne sættes til.

Undersøgelser viser, at der på den måde kan spares fem til ti procent på brændstofforbruget.

På motorvej kan der spares en del ved sætte farten ned fra 130 km/t til 110 km/t, fordi luftmodstanden er stor ved høje hastigheder.

En konstant hastighed på 110 km/t er måske det nogle ville kalde sneglefart, ikke desto mindre er der noget at tjene på at være snegl, og det kan blive endnu billigere, hvis du konstant kører med 100 km/t i inderste spor ved fartgrænser på 110 km/t.

Alle de unge brushoveder, der hovedløst kører frem, og dem er der, uvist hvorfor, flere og flere af de senere år; de kører ikke alene hovedløst, de ender med at gå med hovedet under armen med et mistet kørekort, et væld af fartbøder og en masse spildte penge på at brænde benzin af.

Fartpiloten er snart hver mands eje

Stadigt flere ønsker sig en fart pilot, og er den ikke allerede i den bil du køber, bliver der behov for en eftermontering. Har din bil ikke en fart pilot, kan du få en professionel adaptiv fartpilot eftermontering til langt de fleste biler.

Fartpiloten er en sand pengemaskine i din bil. Intet under, at der nu sælges rigtigt mange biler i den stadigt mere efterstræbte miniklasse, fordi de sælges med fartpilot som standard- eller ekstraudstyr.

Gode priser på fartpilot eftermontering

Alle de smukke fortrin til trods kan der alligevel opstå problemer. Hastighedsreguleringsenheden vil lejlighedsvist vise symptomer, der antyder et behov for at få fartpiloten til eftersyn.

Så der er med andre ord to ting du kan have behov for. Det drejer sig henholdsvis om eftermontering af en fartpilot, og det drejer sig om vedligeholdelse og reparationer. Her er det til din fordel at kunne overskue markedet

Sammenlign tilbud på eftermontering fartpilot?

Via internetportaler bringes du let og smertefrit i kontakt med fagspecialister, fra lokale og autoriserede værksteder, der kvalificeret kan eftermontere en fartpilot eller reparere den. Arbejdet udføres af dygtige fagspecialister, der kender din bil ud og ind. De giver dig så deres priser på eftermontering af fart pilot, så du, nemt og bekvemt, kan sammenligne dem i ro og fred.

Symptomer på en dårligt fungerende fartpilot

Almindeligt forekommende symptomer på, at noget er galt med en fartpilot viser sig f.eks. ved, at systemet ikke kan opretholde den samme hastighed, f.eks den sænker farten langsomt.

En af de mere lette måder, når det kommer til at registrere fejl m.h.t. fartpiloten, går på problemet med hastighedsreguleringen. Fartpiloten tager simpelthen ikke ved, når du forsøger at aktivere den. Hver bilfabrikant anvender forskellige procedurer m.h.t hvordan fartpiloten skal sættes til.

Følger du instruktionerne til punkt og prikke, og der stadig er problemer med hastigheden, er det en god indikation for, at noget ikke er som det skal være med enheden. Derfor skal den repareres af en autoriseret mekaniker.

Potentielle problemer med fartpilotens evne til at tage ved

Her er nogle af symptomerne:

  • Transmissionen (eller en automatisk transmission) står på neutral, omvendt eller lavt gear eller sender et signal som sådan til CPU’en
  • Koblingspedalen er trykket ned eller frakoblet eller sender dette signal til CPU’en
  • Din bil kører med en hastighed mindre end 40 km/timen, eller den kører hurtigere end indstillingerne tillader
  • Bremsepedalen tager ikke ved eller bremsepedalen er i funktionssvigt
  • ABS-systemet er aktiveret i mere end to sekunder
  • CPU-selvdiagnosen fejlregistrerer hastighedsreguleringsenheden
  • Der er gået en sikring, eller der er en elektrisk kortslutning
  • En defekt VSS eller fartsensor
  • En funktionsfejl med gashåndtaget

Når du står med disse symptomer, er det en god ide at få kigget på det. Og fremfor selv at skulle til at sondere markedet er det nemmeste at indhente tre tilbud ved at klikke på vores link.

Oplever du problemer med airconditionen i bilen? Læs vores guide til aircondition service

Fartpilotens lys forbliver tændt – selv når den ikke er aktiveret

Der findes to forskellige lyskilder på instrumentbrættet, der angiver fartpilotens aktivitet.

Det første indikerer typisk “Cruise”, altså at fartpiloten er sat til. Dette kendes også som indikatorlyset, der tændes, når fartpilotkontakten er ‘ON’ og klar til at blive tilkoblet.

Det andet lys siger typisk “SET” eller ”sat til”. Dette oplyser bilens fører om, at fartpilot er blevet aktiveret, og at køretøjets hastighed er sat elektronisk.

Når det andet lys tændes, og du manuelt har slukket fartpiloten, viser dette, at der er et problem med din hastighedsreguleringsenhed. Typisk bliver denne advarselslampe tændt, når en sikring ikke virker, eller kommunikationen mellem fartpilot og indbygget CPU er blevet forstyrret. Hvis dette sker, er det muligt, at du skal udskifte fartpiloten.

Fartpiloten holder ikke en konstant hastighed

Hvis du har indstillet fartpiloten og bemærker, at din hastighed enten fortsætter med at falde, eller hvis den forøges, mens du kører ud af en lige vej, er dette også et muligt tegn på, at systemet ikke fungerer.

Dette problem skyldes normalt, at der er et spjæld, hvis grad af åbning bestemmer hastigheden.

Alternativt som set på ældre køretøjer med et elektromekanisk fartpilot, kan det også skyldes vakuum.

Du kan tjekke dette under kørslen ved at afbryde fartpiloten. Den er typisk placeret på rattet. Herefter drejer du kontakten tilbage til “on” -positionen og gendanner fartpiloten. Nogle gange kan du blot nulstille krydskontrollen eller nulstille systemet.

Hvis problemet opstår igen, er det meget vigtigt at lade en autoriseret mekaniker se på dette problem, så det kan løses hurtigst muligt.

Hastighedskontrolenheden eller fartpiloten fremtræder umiddelbart som en ekstra luksus, men hvis der opstår et problem med dette system, kan det beklageligvis også i nogle tilfælde gå hen og blive et sikkerhedsproblem.

Der er sket ulykker på grund af fartpiloter, der ikke virker; det være sig pga. af de ikke sætter ind, eller de ikke lukker, hvilket på sin side skaber en situation med stødende hastighed.

Hvis du har problemer med din fartpilot, skal du ikke prøve på at forsinke eller slukke den. Kontakt hellere en mekaniker hurtigst muligt, så en professionel kan diagnosticere og reparere enheden.

Kan hobbymekanikeren selv eftermontere fartpilot?

Det kan vær en dyr affære at gå på værksted for at få eftermonteret en fartpilot.

På markedet finder man fartpiloter til eftermontering i en prisklasse på mellem 1000 kr. og godt 2000 kroner. Den billige fartpilot styres af undertrykket i bilens manifold; den dyrere version er elektronisk styret, og den anvender signalerne fra motorens elektronik.

Man skal som en tillægsudgift medregne nogle hundrede kroner for en kontrolboks, der styrer fartpiloten, der tilsvarende kan styres med en arm ved rattet. Denne skal også rekvireres separat. Når der følger monteringsvejledninger med, kan man med lidt praktisk sans uden de store problemer med monteringen gøre det på et par timer.

Er man imidlertid ikke den store hobbymekaniker, er det bedste så afgjort at indhente tre billige priser, så du kan få fat i lokale og autoriserede værksteder.

Er du i tvivl om du selv kan klare udluftningen af dine bremser? Læs vores guide til udluftning af bremser her, hvor du også kan sammenligne priser på udluftning af bremser

Hvad koster eftermontering af fartpilot?

At der er så mange forskellige fartpiloter til eftermontering og systemer, gør det til noget af en opgave at give et entydigt svar.

Priserne varierer en del fra mærke til mærke. Hertil kommer skyldig hensyntagen til arbejdsløn og opgavens kompleksitet samt materialeprisen.

Med 3 priser service får du den bedste pris på en adaptiv fartpilot montering. Hvis du ikke ved, hvad er en adaptiv fartpilot er for noget, skyldes det sikkert prisen ligger i den øvre ende, men det skal bemærkes, at den adaptive fartpilot ikke mere er ekstravagant ekstraudstyr. Teknikken er blevet så almindelig, at den billigste udgave af adaptive fartpiloter til eftermontering nu kan fås helt ned til 5.000 kr.

Der er tale om en avanceret radarteknik, der styrer bilen sikkert gennem trafikken, uden at bilens fører i særlige tilfælde får nervøse clicks. Med en adaptiv fartpilot montering vælger man den nødvendige hastighed, mens man overlader resten til teknikken.

Bilen bremser på de rette tidspunkter, den sænker farten, når der er hindringer forude, og den accelerer, når der igen er hul igennem i overhalingsbanen. Hertil kommer, at bilen sikres m.h.t altid at overholde den korrekte sikkerhedsafstand.

Her kan du se en kort video om adaptiv fartpilot

Tilbud på fartpilot eftermontering

Besparelsen i forhold til en helt almindelig værkstedsregning, kan komme helt op på de 40%, af den almindelige regning, på en eftermontering af en fartpilot, hvis du indhenter flere tilbud.

Når du indhenter tre tilbud, kan du sammenligne priser på fartpilot montering, og selv vælge det, du føler dig mest sikker på.

Du er ikke forpligtet, før en aftale er indgået. Du behøver med andre ord ikke mere at gå rundt og være nervøs for store regninger, fordi du har taget det første og det bedste værksted. Der er en del penge at spare her.

Hvis du vil læse lidt om de forskelle der kan være på originalt udstyr og eftermontering af f.eks fartpilot, kan du klikke her.

 

Comments are closed.