Undervognsbehandling – Rustbeskyttelse

0

”Mors dyt” skal rustbeskyttes, men hermed er alt ikke sagt! Det koster penge, og det kan blive dyrt, hvis man selv skal ud at lede på markedet efter det billigste og bedste. Den der med at tage det nærmeste værksted som det første og det bedste, kan kun den ejer af ”Mors dyt”, der har ” pengekassen i orden” klare

Den slags har det med at blive dyrt, fordi den lokale mekaniker ikke er udsat for alt for meget konkurrence, når det drejer sig om geografisk afstand.

Og hvem har så ”kassen i orden”? Ja de fleste af os vil, selv når vi har den berømte pengekasse i orden, holde på selvsamme pengekasse.

Vi opfører os som superforbrugeren i de økonomiske lærebøger. Man tager ikke sådan pungen frem med mindre, man skal opereres for brok – næh nej mors pengepung forbliver lukket, så der kan blive råd til så meget mere andet.

At rustbeskytte din bil er en økonomisk beslutning. Ikke, at du i alle tilfælde vil kunne få mere for den i forbindelse med brugtvognssalg. Sådan er det ikke altid. Det handler nok så meget om, at din bil vil holde længere.

Hertil kommer, at det kan hænde, at der bliver færre udgifter til rustreparationer i fremtiden. Og så er dette jo alligevel et godt salgsargument i forbindelse med en brugtvognshandel indgået på privat basis.

Skal man rustsikre sin bil, opstår der en masse andre spørgsmål, som vi skal behandle mere udførligt nedenfor.

Den bedste og den billigste

Den ”listige mekaniker” er naturligvis ikke så dum, at han tager så meget for at rustbehandle din bil. Han vil ikke miste dig som kunde. Når det alligevel kan gå hen og blive dyrt, skyldes det, at han måske ikke er udsat for en reel konkurrence. Han tager det, han forventer, du kan betale uden at blive sur på ham. Han tager det, han ved andre tager,

Manglen på konkurrence gør, at priserne har en tendens til at ligge lidt for højt, og de konkurreres i alt fald ikke nedad.

Med internettets opkomst er der imidlertid skabt mulighed for mere konkurrence. Med en portal som den, der tilbydes af autobutler.dk, kan der skabes en virksom konkurrence, der er i forbrugerens interesse, fordi autoværkstederne nu skal ud i at byde på opgaverne

Autobutler tilbyder dig tre gratis og uforpligtende tilbud på undervognsbehandling og rustbeskyttelse, hvor du kan spare op til 40 % på værkstedsregningen. På samme tid ydes der fuld prisgaranti på alle reparationer, hvilket betyder at du er sikret en billig undervognsbehandling.

Du har som kunde en tryghed med indgåede FDM reparationsaftaler.

Alt sammen er det hurtigt og nemt at bruge, for det tager kun 2 minutter. Hvorfor ikke prøve hjemmesiden af; det forpligter dig ikke, før du har indgået en aftale.

Mekanikken bag tre gratis og uforpligtende tilbud på en rustbehandling.

Efter at du har registreret dig som bruger, enten via Facebook eller ved at lade dig indskrive med dine data er du klar.

Hav din bils indregistreringsnummer klar. Skriv det ind i vinduet, der hedder ”nummerplade”.

I det næste vindue skal du beskrive, hvad det er du skal have lavet på din bil. Du kan skrive dette uden specifikke ønsker, eller hvis du skulle have et ønske om, at der anvendes et specifikt mærke rustbeskyttelse kan du angive dette her.

I næste vindue skal du angive vejnavn, postnummer eller by, så du kan få tilbuddene fra de nærmeste værksteder, og endeligt i det sidste vindue dine kontaktinformationer, så du kan modtage tilbuddene på e-mail.

Du kan se en kort video om Autobutler.dk her

Hvorfor rustbehandling?

Fra bilen er overtaget som ny eller næsten ny er det enormt vigtigt at være fremsynet m.h.t. undervognsbehandling og rustbeskyttelse.

Det siger sig selv, at netop undervognen er det mest udsatte overfor vejrliget; hvis undervognens overflade bliver skadet, ruster den hurtigt. Ved siden af det lunefulde danske vejr er der også andre farer som slag, sne og slud, der kan beskadige undervognens overflade.

Skulle det ske, at der går hul på overfladen, begynder bilen at ruste. Ingen tvivl om, at når det sker, skal der undervognsbehandles under iagttagelse af behørige tidsintervaller.

Undervognsbehandlingen forebygger rustangreb, ligesom den lukker af for allerede opståede huller i undervognens overflade.

Dette arbejde skal udføres korrekt, og det kræver i de fleste tilfælde, at det laves af en professionel. Arbejdet omfatter ikke alene undervognen, men også de inderste skærme, paneler og andre rustudsatte steder.

Kan man selv undervognsbehandle?

De fleste vil nok lade sig afskrække af at skulle ind under bilen, og man har jo heller ikke mekanikerens fordybning eller hul i gulvet, så man kan stå i bekvemme arbejdsstillinger og udføre jobbet. Har man et lift er det selvfølgeligt ikke helt umuligt, men det har de fleste nok ikke.

Nogle steder i Danmark findes det ”gør det selv-værksteder”. Her kan man bedre folde sine evner som hobbymekaniker ud. Det er klart, at hvis du vil have en meget billig undervognsbehandling, så skal du gøre det selv.

Forberedelsen

Det første du skal gøre, er at fjerne de inderste skærme, beklædningen, lyddæmpende plader, udstødningen og tanken. Herefter skal der bores huller, så bilen er klar til en fuld behandling.

Undervognen skal gennemgås for rustskader, skader på belægningen og løse dele der kan fjernes.

Hvad med sprøjteskemaet?

Umuligt er det imidlertid ikke. Her er det af afgørende betydning, at der findes et sprøjteskema til den bilmodel, man vil behandle.

Det er ikke alle bilmodeller, der har et sådant skema udviklet. Især de, der er solgt få af, har ikke et sådant skema. Her er det i stedet den professionelle rustbeskytters erfaring, der borger for den rette måde at gøre det på.

Den, der foretager behandlingen, skal have adgang til data om den konkrete bilmodel, og de data findes i det der i daglig tale kaldes et sprøjteskema.

F.eks. PAVA har, som andre i rustbeskyttelsesbranchen, brugt sprøjteskemaer fra en udenlandsk leverandør. Efter en kortere tid med disse begyndte PAVA at lede efter et alternativ. Det skulle imidlertid vise sig at være svært at finde andet materiale, som kunne opfylde de krav, som man kan stille til en ordentlig undervognsbehandling.

Hvilke materialer og værktøj?

Ideelt skal man bruge en kompressor, en sprøjtepistol med en perforeret slange til hulrum, et par spande tykt og tyndt Pava (eller Tectyl eller hvad der jf. instruktionsbogen skal anvendes) noget spray, kedeldragt, gummihandsker, øjenbeskyttelse, et stykke pap, billig presenning e.l. der er lige så stort som bilen.

Hertil kommer bukke og donkraft med henblik på at klodse bilen op, så man kan komme ind under den.  Inden behandlingen sættes i gang, skal skiver og kalibre pakkes ind i plast, og al eksisterende rust skal fjernes med en spartel, en stålbørste eller en højtryksrenser.

Husk at gøre grundigt rent først

Det er enormt vigtigt, at undervognen afrenses dybtgående, inden behandlingen begyndes. Inden arbejdet igangsættes, skal undervognen vaskes ved hjælp af højtryksrensning med varmt vand, så snavs og salt fra vejene helt fjernes.

Du skal naturligvis ikke begynde at behandle, mens undervognen endnu er våd. Vent til alt er tørt, og den ventetid kan blive lang. Husk at lægge pappet eller presenningen ud, så du ikke sviner gulv, fliser eller andet udendørs areal til.

Så kan du gå i gang med undervognsbehandlingen

Når du behandler, skal du påregne, at det vil dryppe og siver ud af alle hulrum og sprækker, så du skal have en masse bakker og skåle parat, så de kan tage af for alt dette. Du skal også være opmærksom på, at du bagefter at skal fedte hele bilen ind for at fjerne rester.

Undervognsbehandling kræver forskellige mærker m.h.t. rustbeskyttelse. Du har sikkert allerede hørt om PAVA og Dinitrol, men hertil findes der yderligere nogle brands som er mere eller mindre kendte.

Undervognsbehandling er en fyldig tjæreholdig substans, der sprøjtes eller påsmøres undervogn og skærme, ligesom det sprøjtes ind i vanger og hulrum.

Der findes flere forskellige mærker af undervognsbehandling, som har den samme effekt, når det kommer til at beskytte undervognen, skærme og vanger mod rust.

Forskellene ligger alene gemt i priser, konsistens langtidsholdbarhed. Især modstandsdygtigheden mod rust giver dig en ide om produktet. Her skal du nærlæse, for der er trods alt en vis forskel på de ydede garantier, der ligger indenfor et interval på mellem 2 til 5 år.

Det er klart, at hvis du vælger et produkt med 2 års garanti, betyder det på sin side også, at din bil skal undervognsbehandles igen, når der er gået to år.

Det er her væsentligt at vide, hvilket mærke der passer bedst til lige netop din bil. Her er en række af kendte mærker til undervognsbehandling

  • Pava
  • Dinitrol
  • Tectyl
  • Mercasol
  • SUVO
  • TekTrol

At gøre det selv er for hobbymekanikere eller personer, som har praktisk sans.

Til selve behandlingen skal du have oplysningerne fra producenten m.h.t. at behandle alle de dele, der er angivet, herunder også undervogn, hulrum og vanger.

Efter, at arbejdet er udført, skal bilen stå, og det påførte skal tørre, inden bilen samles igen og huller forsegles. Du vil ofte skulle undvære bilen minimum en dag, ja ofte to dage.

Her kan du se flere gode tips og råd til din undervognsbehandling

Hvor tit skal du rustbeskytte?

Hvis din bil er spritny, skal du sørge for den bliver rustbeskyttet. Forklaringen på dette ligger som sagt gemt i det lunefulde danske klima og især saltning på vejene, der er bilens fjende nummer et. Men den megen regn er i sig selv for en bil, der ikke har en garage at lune sig i, fremmende for tæring og rust.

Hvis du færdes en del på veje med salt og sne eller meget på grusveje, er det ikke usandsynligt, at din bil har større behov for rustbehandling.

Det er svært at sige, hvor tit en bil skal rustbeskyttelse, fordi det varierer fra model til model. Hertil kommer naturligvis bilens alder og brug, som det afgørende for, om der skal foretages rustbeskyttelse.

Også galvaniserede modeller har behov

De fleste har holder længere, når der rustbeskyttes. Det gælder især i tilfælde af, at bilen er galvaniseret. Dyre galvaniserede biler er fra fabrikken bedre forbehandlet end biler, der ligger omkring de ca. 100.000 kr. i pris.

Tænker man imidlertid i levetider, er det også for de galvaniserede modeller en god ide at rustbeskytte. Galvanisering sammen med et rustbeskyttelsesprodukt er den bedste beskyttelse mod rust.

Hvor gammel er din bil?

I specielle tilfælde støder man på, at ældre biler med begyndende rust i undervognen har et behov for en ekstraordinær kontrol. Dette for at sikre, at angribende rust er tilstrækkeligt imødegået med den rette rustbeskyttelse; gammel rustbeskyttelse har det med at løsne sig.

Du skal være klar over, at bilen på et eller andet tidspunkt er blevet så gammel, at det ikke længere giver nogen mening at rustbeskytte den.

Gennemtærede biler er ikke sikre, og de får sikkert allerede nådestødet under det sidste bilsyn, inden der bliver dømt skrot og farvel.

Det er derfor en god ide at få en vurdering af, om der er behov for at få dette arbejde lavet. Man kan i dag købe sig til et rustbeskyttelsestjek.

En tommelfingerregel, kendt blandt de fleste, går på, at en undervognsbehandling hvert andet år er mere end tilfredsstillende. Man skal dog gøre sig klart, at dette i høj grad er betinget af bilens tilstand.

Garanti på behandlingen

Når du får rustbehandlet undervognen, følger der på nye biler en garanti med på det arbejde, der er lavet m.h.t. undervognsbehandling. I de fleste tilfælde omfatter denne garanti nogle forudsætninger for, at garantien skal kunne vare ved. F.eks. omfatter dette et krav om, at bilen skal rustbeskyttes igen, efter et vist antal år.

Her er det dog også sådan, at garantien ikke dækker påkørsel af kantsten, stenslag eller hvis man på anden vis beskadiger undervognsbehandlingen. Jævnlige kontroller af bilen er derfor tilrådelige, inden vinterens våde og salte veje beskadiger undervognen mere end nødvendigt.

De fleste bilfabrikanter yder en fabriksgaranti på 5, 7 eller 10 år for gennemtæring af undervogn og vanger.  Men det forudsættes i denne forbindelse, at det er en gennemtæring indefra. Har du ikke holdt din bil i den foreskrevne stand, når der er synlige skader, dækker garantien ikke.

 

Share.

Leave A Reply