Udskiftning af kobling – Få 3 priser på skift af kobling

0

Hvis du mærker at koblingen på din bil begynder at glide, er det så ikke på tide at overveje, om den skal skiftes ud?

Nu skal du ikke hoppe ud i det med det samme. Det første du skal gøre, før du udskifter din kobling, er at se om koblingen fungerer. Er der symptomer på en kobling, der har det skidt?

En problematisk kobling vil enten havde det med at glide, den vil ikke tage ved eller også slipper den ikke. Dette er typiske symptomer på en kobling, der ikke virker, som den skal, på grund af slid eller mekaniske fejl.

Hvis vi allerede nu siger, at en kobling skam er noget du kan klare selv, vil de fleste sikkert foretrække at tage flugten og løbe skrigende væk. Næh tak! Så hellere et autoriseret autoværksted, for der ved man, hvad der skal gøres, og man gør det professionelt.

For den der har mekanisk snilde, er det imidlertid slet ikke så umuligt endda. Men der er altid nogle ting, du skal tage dig i agt for. Selvfølgeligt skal du holde øje med alle symptomerne på en dårlig kobling; det gælder uanset, om du tager bilen på værksted, eller du gør det selv.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Koblingen

En kobling er placeret mellem motoren og en standardiseret Gearkasse. Koblingen er designet til at frigøre og aktivere motoren, så du kan skifte gear.

Koblingen består af en trykplade, lejet, koblingsskiven, hovedkoblingen, slavecylinderen eller et koblingskabel og endelig selve koblingspedalen.

Så man kan sige, at der grundlæggende er to dele i en kobling: En koblingsplade og et drivhjul.

Sådan fungere koblingen

Koblingspedalen er placeret til venstre for bremsepedalen og bruges til at betjene koblingen. Ved at skubbe pedalen nedad frigøres koblingen. Når man langsomt slipper pedalen, vil koblingen begynde at aktivere motoren.

Når foden ikke trykker koblingen nedad, presser et sæt fjedre trykpladen op mod koblingspladen. Når koblingspladen modtager dette tryk, sker der det, at pladen og drivhjulet trykkes sammen. Kraften overføres fra motoren til hjulene, der drejer rundt.

Omvendt, når du træder på koblingen, fjernes trykpladen fra koblingspladen, der på sin side slipper drivhjulet. På den måde kan hjulene ikke længere tvinges til at dreje rundt. De drejer stadig rundt, men nu er de i det vi kender som frigear.

Altså er det muliggjort at frakoble motorkraften og skifte gear, og på den måde kan vi selv opnå kontrol med farten på bilen.

Her kan du se en video af hvordan koblingen fungere

Koblingens hovedcylinder

Koblingspedalen er forbundet til en cylinder, der skaber et hydraulisk tryk, når pedalen trykkes nedad. Den bruger bremsevæske for at fungere, og du vil under motorhjælmen kunne finde en væskebeholder. En lille hydraulikledning løber fra koblingen til slavecylinderen.

Koblingens slavecylinder og lejet

Slavecylinderen kan være placeret to forskellige steder i nærheden af gearsystemet.

Det første er boltet på ydersiden af klokkehuset, som derefter forbindes med en koblingsgaffel placeret på et sving, der skubber udkastningslejet ind i trykpladen.

Det andet er placeret direkte inde i klokkehuset, der er fastgjort til udkastningslejet med indgangsakslen af gearsystemet, der går i midten af denne. Dette leje bruges til at køre mod trykpladefingrene og aktivere koblingen.

Koblingens trykplade

Trykpladen er boltet til svinghjulet, som derefter boltes til motorens krumtapaksel. Denne plade holder trykket på koblingsskiven og svinghjulet, der overfører motorkraften til gearkassens indgangsaksel.

Når slavecylinderen aktiveres, bevæger den udkastningslejet mod trykpladefingrene og skubber dem derefter indad. Det er denne bevægelse, der frigiver koblingsskiven fra trykket mellem trykpladen og svinghjulet. Lejet rider mod trykpladen, når gearkassen er installeret.

Koblingsskiven

En koblingsskive er monteret mellem svinghjulet og trykpladen. Denne beklædning er, hvad der i sidste ende slides ud på koblingen og begynder at glide. Denne disk glider over den indgående aksel af gearkassen, som har en koblingsskive.

Når et køretøj er stoppet og i gear, mens motoren kører med koblingspedalen nedtrykt, drejer svinghjulet og trykpladen ved motorhastigheden. Koblingsskiven stoppes, så du gnidningsløst kan skifte gear.

Svinghjulet er boltet til motorens krumtapaksel. Hjulet har også det pilotlager, der er indsat i bagkroppen af krumtapakslen. Dette leje understøtter den modsatte ende af gearkassens indgangsaksel.

 
Pris på udskiftning af kobling

 

Symptomer på en slidt kobling

Husk altid at koblingen i en bil kræver normal vedligeholdelse. Den skal udskiftes som en del af bilens overordnede servicering.

Når man arbejder med en kobling og dens problemer, er det bedst at vide, hvordan en kobling fungerer, og hvor den er placeret mellem motoren og et standardiseret gearsystem i din bil. Når koblingen ikke fungerer som den skal, kan du føle, høre og/eller lugte visse problemer, som er unormale.

Hvad kan gå galt

For det første er der slibedrevet. Når du skubber koblingspedalen ned, skal koblingen løsne, så bilen kan sættes i gear, eller du skal kunne skifte gear. Hvis foringsmaterialet er gået fra hinanden på disken, vil det binde koblingen, så disken ikke frigøres i trykpladen og svinghjulet. Dette problem medfører, at gearene får en slibende lyd; koblingen skal udskiftes.

Dette gælder også, hvis du har et baghjulsdrev forsynet med et pilotlager, der er monteret i enden af ​​motorens krumtapaksel. Når dette leje fejler, vil det tage fat i indgangsakslen og give samme påvirkning. Piloten skal udskiftes.

Koblingspedalen klaprer eller vibrerer

Hvis du trykker koblingspedalen opad, efter at bilen er sat i gear, og du får klaprende lyde eller vibrationer i pedalen, betyder det, at svinghjulets eller trykpladens overflade er brændt af, eller den har ”hot spots”.

Dette tillader ikke, at disken kan engagere jævnt. Svinghjulet skal fjernes, og trykpladen og skiven skal skiftes ud for at løse dette problem.

Koblingens alder

Som en kobling aldres, taber den sin evne til at holde motoren i gang og overføre til gearene. Dette er almindeligvis kendt som koblingsslip. Denne tilstand vil normalt præsentere sig selv, når man går op i fjerde eller femte gear. Også koblingspedalens frie spil vil være væk eller næsten væk, så du ved, at trykpladens fingre går udad, mens du tager luftrummet op mellem svinghjulet, skiven og trykpladen.

Dette problem ledsages normalt af en brændende lugt, mens koblingen overophedes og begynder at brænde op.

Knirkende støj

Er der tale om rystende og knirkende støj, når koblingspedalen er nede, er det det lejet der er problemet. Lejet er designet til at trykke mod trykpladen. Når dette leje fejler, vil det knirke og hvine, fordi det trykkes mod fingrene på trykpladen. Denne støj fortæller dig, at lejet skal udskiftes.

Er du i tvivl om det også er på tide at få skiftet tandremmen? Tag et kig på vores guide til tandremsskift her

Pris på udskiftning af kobling

Når arbejdet er udført på et autoriseret autoværksted, vil arbejdet i langt de fleste tilfælde udgøre en større omkostning end reservedelene. Koblingssæt vil i sig selv inkludere en skive, trykplade og et leje, hvilket typisk løber op, alt afhængigt af hvilket bilmærke det drejer sig om.

Gennemsnitsprisen på udskiftningen af en kobling i en Ford ligger på ca. 7.000 kr., på en VW ca. 7.000 kr., på en Volvo ca. 7.100 kr., en Mercedes ca. 7.200 kr. og en Audi ca. 8.200 kr.

Hvad koster en ny kobling?

Her kan du se priseksempler på udskiftning af kobling

(Priserne er inkl. kobling og montering.)

BilmodelPris på udskiftning af kobling
Toyota Aygo 1,0 Benzin
Årg. 07/05 - 05/14
Fra 5.195,-
Citroen C3 1,4 Hdi Diesel
Årg. 02/02 - 02/09
Fra 6.195,-
VW UP! 1,0 Benzin
Årg. 2011 -
Fra 6.795,-
Nissan Qashqai 1,5 DCI
Årg. 2007 – 2014
Fra 7.695,-
Skoda Octavia 1,6 TDI
Årg. 2013 -
Fra 7.795,-

Lønomkostningerne vil variere og skal man skal tage hensyn til, om bilen er med forhjuls- eller baghjulstræk.

Modtag tre gratis og 100% uforpligtende tilbud på skift af kobling

Internetportalen Autobutler.dk er stedet, hvor kunde og autoværkstederne mødes. Du kan på denne side indhente tre priser fra lokale værksteder med henblik på, at finde den billigste pris på skift af kobling og kvalitetsvurdere ud fra kundernes anmeldelser på f.eks. trustpilot.

Der ydes en to årsgaranti på alle reparationer, der stilles en prisgaranti på alle opgaver og du forpligter dig ikke til noget. Alle værksteder, der byder ind på Autobuler.dk, er FDM kontrollerede, hvilket er med til at borge for kvaliteten af det udførte arbejde.

I forbindelse med indhentning af tilbud skal du skrive, hvad du mener, der skal laves, og du vil så indenfor det næste døgn modtage tre tilbud. Det næste du skal gøre er så at se på tilbuddene m.h.t. priser, afstanden til værkstedet, værkstedets bedømmelser, og du kan så her endeligt beslutte dig for at bestille tid online.

Herefter kan du så køre din bil til det værksted, du har valgt.

Her kan du se en kort video om Autobutler.dk

 

Pris på udskiftning af kobling

 

Men…. Gør det selv folket?

På Autobutler.dk kan du læse, at koblinger, der er slidte eller måske endda gået i stykker, kan udskiftes hjemme af dig selv. Du skal være klar over, at dette fordrer det rigtige værktøj på samme tid med, at det er en tidrøvende proces. Komplikationer kan let opstå, så vær forsigtig.

Hvis du er det mindste i tvivl med hensyn til, om du selv kan gennemføre det, bør du nok overveje om ikke det er bedst at tage bilen til et autoriseret værksted.

Og er uheldet først ude – hvis du f.eks. kører rundt efter du har skiftet reservedele, og hvis du har glemt noget, kan det medføre, at du laver endnu større skade. Sæt dig grundigt ind i, hvad du skal gøre, og sørg for at have de rigtige ”stumper”, inden du begynder på arbejdet.

Du skal også sikre dig, at det ikke er en mindre detalje, som f.eks. pedalarmens bøsninger eller hovedcylinderen, der er mangelfulde.

Hvis du har aircondition i din bil og gerne vil give det et service, så kan du tage et kig på vores guide til aircondition service

Sådan skifter du selv koblingen

Hvis koblingen er lavet med asbest, skal man selvfølgeligt bruge maske, inden koblingsskiven fjernes. Handsker og beskyttelsesbriller er også en god ide. Du skal have følgende klar, før koblingen kan udskiftes:

  • Donkraft og bukke eller en robust rampe der støtter bilen
  • Fjern udstødningssystemet (kun nogle modeller)
  • Fjern drivakslen (baghjulstræk)
  • Fjern CV akslen (forhjulstræk)

De indledende ting

Du skal starte med at finde et sted der er plant og solidt. Når det er gjort, kan du begynde med at koble batteriets negative pol fra.

Billens forreste del hæves med donkraften; brug enten bukke eller en robust rampe, der sikrer, at bilens forende forbliver løftet i en sikker position. Motoren stabiliseres ved at den fastholdes ovenfra, eller den støttes nedefra. Hvis bilen har baghjulstræk, skal du tage kardanakslen af som det næste trin i processen.

Herefter kan du gå i gang med at afmontere drivakslen og koblingens kabler. Find Speedometer kablet og afmonter det fra koblingen.

Find startermotoren – når det er gjort, kan du fraspænde den fra motorblokken. De elektriske kabler, tages af. Her er det vigtigt, at du noterer dig, hvordan de sidder, inden der afmonteres. Du skulle nødigt ende med, at du ikke kan samle det hele korrekt igen. En fejl her kan lede til, at du ender med at kortslutte hele det elektriske system, og det er så en ekstra udgift, fordi samtlige berørte kabler skal skiftes.

Alle ledninger fra motorhuset afmonteres. Igen er det en god ide at notere sig, hvorfra du afmonterer dem.

Anbring en donkraft eller noget, der holder under koblingen, så du kan sikre dig, at der et tilstrækkeligt tryk under den. Herefter sættes bolte på koblingen fri, og du kan afmontere den fra sin fatning.

Fjern den manuelle Gearkasse

Du kan nu begynde på at fjerne koblingen efter ovennævnte er udført. Det bliver muligvis nødvendigt at løsne trykket lidt fra donkraften, eller hvad der understøtter.

Nu burde du have adgang til selve koblingen.

Du skal inspicere og fjerne koblingens trykplade. Når gearkassen er fjernet, ser du koblingsaggregatet, der er monteret på svinghjulet bag på motoren. Husk at bemærke kendetegn, der kan hjælpe dig med at sætte det sammen på ny i præcist den samme position.

Trykpladen holdes på plads på svinghjulet med 10, 12, 13 mm eller 14 mm bolte i de fleste tilfælde. Når du begynder at løsne og aftage møtrikkerne, vil svinghjulet bevæge sig og dreje motoren, så du skal løsne boltene ved at løfte indad eller udad fra svinghjulet.

Fjern ikke alt straks, da trykpladen er forbundet med koblingsskiven, som kan være tung og kan falde og forårsage skade. Når de sidste bolte er løsnet, vil det være en god ide med en ekstra hånd til at styre både trykpladen og skiven. Trykpladen begynder at bevæge sig udad fra svinghjulet, når boltene er løsnet.

Mens de sidste bolte fjernes, skal du holde dine hænder på disken og pladen for at styre disse dele. Støt disken, mens du bruger en finger, hvilket er en god metode til at holde disken på trykpladen. Når boltene er fjernet, kan trykpladen stadig holdes på svinghjulet med tre eller flere justeringsdyvler. Tryk forsigtigt trykpladen fra svinghjulet med en standardskruetrækker.

Undersøg koblingens beklædning

Koblingsskiven er den del, der nedslides på samme måde som bremserne. Faktisk har koblingsskiven bremseklosmateriale på begge sider af skiven, der holdes på plads med nitter. Når denne beklædning bærer, kan nitterne komme i kontakt med svinghjulet eller trykpladen, og det får koblingen til at slippe. Tag svinghjulet af, rens det eller byt det med et nyt, hvis det er nødvendigt.

Undersøg i det hele taget, om der er olielækager rundt om koblingsområdet, afrens hvis det er nødvendigt.

Tjek svinghjulet

Koblingshjulets flade afdækkes. Her skal du holde øje med ekstrem varme, hot spots og revner, der er et tegn på, at koblingen har været slap i lang tid, og det indebærer, at svinghjulet bør udskiftes. Svinghjulet viser et typiske slidmønster. Hvis dette trin springes over, når den nye kobling installeres, vil du have en god chance for at koblingen igen begynder at ”snakke”, når koblingspedalen frigives.

Brug af koblingssæt:

Forhjulstrukket bil:

  • Begge stelpoler på batteriet tages af. Afmontér hjulene, fraspænd bærearmene og ydermøtrikkerne på drivakslerne.
  • Træk fjederbenene ud, så drivakslerne er løsnet.
  • Fjern drivakslerne. Hvis drivakslerne er boltet fast på en flange på gearkassen, skrues disse af. Alternativt skal du tappe gearolien af gearkassen og trække trækakslerne ud af gearkassen.
  • Fjern nu gearforbindelser og speedometerkabel eller stik til speedsensor.
  • Fjern starter
  • Ryd op i motorrummet, så der bliver plads til at løsne boltene på gearkassen i motorrummet.
  • Understøt motoren inden du afmonterer gearkasseophænget.
  • Afmontér koblingskablet, ledningen til baklyskontakten og andre forbindelser til gearkassen.
  • Løsn bolte, der holder gearkassen fast til motorblokken.
  • Fjern gearkassen.
  • Skru koblingen af svinghjulet og skru den nye enhed på. Tilse at svinghjulet ikke er blåt eller skævt, for hvis det er det, bør det drejes af.
  • Inden boltene spændes, midtsamles koblingsnavet med en centreringsdorn.
  • Udrykkerlejet skiftes ud; det sidder sædvanligvis på udrykkerarmen.
  • Smør højgearsakslen med fedt.
  • Er drivakslerne trykket ind i gearkassen, byttes drivakslens pak dåser inden gearkassen monteres.
  • Smør pak dåserne mundinger med olie før drivakslerne monteres.
  • Sæt gearkassen på plads igen og saml i modsat rækkefølge.
  • Husk at fylde gearolie på, hvis denne har været tappet af.
  • Sæt hjulene og stelpolerne på igen.
  • På nogle bilmodeller er det muligt at udskifte koblingen uden at fjerne gearkassen. Her fjernes en klap ind til koblingen, og den kan fjernes denne vej.

Baghjulstrukket bil:

  • På baghjulstrukne biler fjernes kardanakslen fra gearkassen, gearforbindelser fjernes og herefter er gearkassen omgående til at tage ned.
  • Herefter byttes koblingen efter ovenstående metode.
  • Er du på nogen måde i tvivl, så spørg i forretningen eller ring til kundeservice.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Udskift Pilotlejet

På baghjulstræk og nogle forhjulsdrevne biler vil koblingen have et pilotlager, som er designet til at understøtte indgangsakslen på stangskiftet. Hvis dette leje låses op eller bliver slidt ned, kan indgangsakslen forårsage, at koblingen ikke løsnes. Pilotlaget bør udskiftes under koblingstjenesten.

Match den nye kobling

Placer den gamle kobling ved siden af ​​den nye kobling på et bord. Kontroller diameteren på disken og koblingsmaterialets overfladeareal. Se også på trykpladehøjden ved at stille den ene ud for den anden; de skal ligge temmelig tæt. Hvis de ikke er ens  vil koblingen ikke tage ved eller slippe.

Før koblingsskiven tilbage på svinghjulet, monter disken over Gearkasseens indgangsaksel. Den skal glide på akslen med lidt modstand.

Før montering af koblingsskiven tilbage på svinghjulet, monter disken over Gearkasseens indgangsaksel. Den skal glide på akslen med lidt modstand. Dette er også for at hjælpe med at undgå et problem ved geninstallation af Gearkasseen.

Installer den ny kobling

Denne del er meget vigtigt! Koblingsskiven kan sættes på trykpladen i begge retninger, men kun en retning er korrekt. Den del af disken, som rager frem, skal gå mod trykpladen eller koblingen vil ikke løsne, så det er vigtigt at installere disken i den rigtige retning. Det er også vigtigt at bruge bremseskive til at fjerne fedt og snavs fra svinghjulet og trykpladekoblingens kontaktflader inden installationen foretages.

Mens monteringsboltene monteres manuelt, monteres den nye koblingsskive og trykplade på justeringsdæmperne, der er på det nye svinghjul. Vær forsigtig her. Trykpladeskruerne skal sidde lidt løst, så trykpladen kan bevæge sig rundt. Dette, så du kan indsætte koblingsjusteringsværktøjet indeholdt i koblingssættet.

Find koblingsjusteringsværktøjet, der er inkluderet i koblingsudskiftningssættet. Dette er nødvendigt for at justere koblingsskiven til pilotlejet, så Gearkassen kan geninstalleres.

Løsn koblingsskiven og monter koblingsjusteringsværktøjet i koblingsskiven og pilotlejet. Stram skruerne lidt længere for at holde disken på plads, og flyt værktøjet i en cirkelbevægelse. Det vil give en vis modstand i alle retninger, og du vil finde et godt centerpunkt der indebærer, at disken er i midten af ​​trykpladen.

Stram trykpladen jævnt og langsomt i et stjernemønster ved hjælp af en skraldenøgle. Skru ikke en bolt helt i brug ikke luftværktøjer. Dette vil bøje trykpladen og indebære at koblingen ikke vil løsne sig. Bevæg dig rundt om trykpladen og spænd langsomt med flere gentagelser for hver bolt og møtrik, indtil den sidder helt tæt. Med svinghjulet på sin plads som før, skal boltene spændes til i en stjerneformation.

Du vil bemærke, at trykpladens fingre bevæger sig indad, når du skruer boltene fast. Dette skal foregå så jævnt som muligt. Hvis dette trin ikke er udført korrekt, vil koblingen ikke løsne korrekt, hvilket kan forårsage hårde gearskift. Afslut med at skrue på i overensstemmelse med fabrikkens specifikationer. Svinghjulet vil prøve på at dreje motoren, så spænd indad.

Fjern koblingsjusteringsværktøjet og kontrollér alle monteringsboltene. Sæt den nye kobling og trykpladen på plads.

Nu kan du samle alle dele modsat den måde, du skilte dem af på. her skal du være meget omhyggelig med de elektriske ledninger, så de kommer til at sidde korrekt igen.

Erstat det gennemgående leje

Kuglejet i midten af svinghjulet skal kunne smøres korrekt.

Det gennemgående leje er designet til at skubbe trykpladens fingre indad for at frigøre koblingen. Når disse fingre er ude eller uden tryk på fingrene kobles der ud. Ved udskiftning af koblingsaggregatet anbefales det at udskifte lejet, fordi det har en høj fejlfrekvens. Nogle udkastlejer er fastgjort til koblingens slavecylinder, som skal udskiftes som en enhed.

Indkobling og justering af koblingen

Når alle reservedele i koblingssætter er samlet, kan du forsigtigt sænke bilen igen.

Herefter kan du starte bilen, og køre lidt rundt i et sikkert og mindre trafikeret område, hvor du ikke forstyrrer nogen.

Kontroller om koblingen virker korrekt. Når gearkassen er blevet geninstalleret, pumpes koblingspedalen langsomt, indtil pedalen fungerer normalt.

Tjek om der skal tilføjes koblingsvæske i processen. Efter reparationen starter motoren, og koblingspedalen skubbes helt ned, mens gearene skiftes igennem. Det er normalt, at denne operation foregår lidt hårdhændet, mens koblingen er i sin “break in” periode. Normale skiftegenskaber skal vende tilbage efter nogle få kilometer.

Vi har fundet denne video, der måske kan hjælpe dig lidt på vej i dit forsøg på skift af kobling

 

Comments are closed.