Montering af anhængertræk

0

Jyden må uvægerligt trække lidt på smilebåndet, når en eller anden københavnsk distanceblænder igen er ude med en nedladende bemærkning om den berømte jydekrog

Distanceblændere er der nok af, og de vil selvfølgeligt gerne have det til at se ud som om, at det der med at bevæge sit magelige korpus lidt og gøre tingene selv – det ligger altså sådan lige under en af de der berømte ”køvenhavneres” værdighed.

Næh, nej man er da så velbeslået, at man betaler andre for at lave selv de mest simple opgaver; det gælder både opgaver, som man egentligt ikke burde se sig selv for fin til at udføre, eller som man undgår af blot og bar dovenskab.

En journalist skrev rammende i Berlingske, at jyder ikke praler med deres flid og mod på at gøre tingene selv. Den slags taler man ikke om i tide og utide, det er bare noget, man gør! Det skyldes, at man da nødigt skulle gå hen og gøre andre kede af, at man sådan viser, at man både kan og vil selv.

Og nu da de fleste jyder jo da har slået sig ned derovre i ”djævleøens største by”, er det jo da også ganske klart, at var der ingen jyder, der tøffede rundt overalt med den berømte krog bagpå bilen – ja, så ville det hele jo aldrig blive til noget som helst. Alt ville gå til i dovenskab og distanceblænderi med ”store ord og fedt flæsk”. Der ville aldrig blive bestilt noget.

Så hver mand (og kvinde) sin jydekrog – ingen tvivl om det. Spørgsmålet er så lige, hvordan man bedst muligt får sat sådan en på?

Jyden ville ikke tøve med at kaste sig ud i at gøre det selv, for han er både ”stærk og sej”! Men hvad med resten af folket. Vil de følge trop, eller vil de skynde sig hen til det første og bedste autoværksted og betale for at få dette flidens symbol sat på sin bil.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Vidste du at du kan spare op til 20% af dit brændstof ved at få eftermonteret en fartpilot i din bil. Se Fartpilot eftermontering – Få 3 tilbud på eftermontering af fartpilot

Få en pris på montering af anhængertræk

At få udført arbejde på sin bil kan være et mareridt. Kan man stole på de mekanikere, pladesmede, autoelektrikere eller, hvad de nu kalder sig selv nu om dage. Tager de en vis legemsdel på en, når regningen skal skrives.

Man ved jo i mange tilfælde så godt som intet om en bils ædlere dele. Er det rigtigt, alt det de siger om dette eller hint, der absolut skal skiftes ud. Og koster reservedelene virkeligt så meget og ikke at forglemme, skal der virkeligt bruges så meget tid på at få ting lavet?

Vi kender alle den følelse; det er et sandt helvede selv at skulle rede alt dette ud, skulle man sætte sig selv i den situation, at man skal vandre fra værksted til værksted eller ringe rundt for at finde det billigste tilbud.

Hertil kommer selvfølgeligt, at man er værgeløs overfor det, at værkstedet pludseligt siger, at der er opstået noget nyt og uforventet, der også lige skal laves. Og i horisonten lurer bilsynet, som er værkstedets endegyldige trumfkort.

Men det hele kan gøres meget simpelt ved at bruge den gode gamle ”frie konkurrence”. For i dag har vi internetportalerne, hvor man ligefrem sætter konkurrencen i højsædet. Du bliver simpelthen tilbudt det frie valg mellem de tre billigste og bedste tilbud på at få udført en opgave:

Modtag 3 gratis og uforpligtende tilbud på anhængertræk montering

Det hele er meget let på den måde. Du kan selv vælge mellem de tre priser, der gives på din montageopgave. Du skal blot følge retningslinjerne på hjemmesiden.

Tilsvarende almindelige bilreparationer, kan du indhente tilbud på montering af anhængertræk, som det så fint hedder. Jydekrogen optræder med forskellige navne som trækkrog, tilkoblingsanordning eller anhængertræk. Det der med at gøre den landsdels-specifik, er noget københavnerne har fundet på.

Det eneste du skal gøre er følgende:

  • Beskriv dit projekt og send opgavebeskrivelsen tilbage
  • Herefter modtager du så tre gratis og uforpligtende tilbud fra forskellige værksteder
  • Nu kan du så i ro og mag sætte dig ned og vælge det tilbud der passer dig bedst.

Alternativt har du altid den mulighed, at du kan sige nej tak til tilbuddene, hvis du ikke ønsker at benytte dig af dem alligevel.

 

Få 3 tilbud på montering af anhængertræk

 

Her kan du se en kort video om Autobutler.dk

Er en mundtlig aftale lige så god som en skriftlig?

Svaret er så afgjort nej, også selvom du ind imellem hører jurister sige noget andet. Først nu skal detaljerne om det arbejde, der skal udføres, på plads, og så er det vigtigt, at der ikke er nogle uklarheder.

Det er ekstremt vigtigt, at et projekt er klart og tydeligt beskrevet. For når realiteterne kommer for dagen fanger bordet.

Autoværkstedet skal give dig et tilbud skriftligt og mundtligt, og uanset hvad er tilbuddene lige bindende for begge parter.

Det kræver imidlertid en stor fantasi at forestille sig, at det skriftlige tilbud ikke er det bedste, fordi mundtlige aftaler altid kan ende i den gammelkendte ”påstand mod påstands” blindgyde. Hvad der er sagt eller afgivet af løfter om, kan ingen bevise. Og så har vi balladen. For det er selvfølgeligt umuligt at bevisliggøre, hvad der blev aftalt.

Forlang derfor altid et skriftligt tilbud!

Hvad skal et tilbud omfatte?

Et tilbud skal indeholde det arbejde, der knytter sig til dit projekt, i dette tilfælde er det eftermontering af anhængertræk. Her skal værkstedet formulere sig præcist; der skal ikke være noget med udefineret arbejde efter regning, for det løber hurtigt op. Arbejde efter regning er simpelthen den uspecificerede ting i en beskrivelse.

Det skal være helt klart, hvad timeforbruget forventes at blive, og det afgivne tilbud skal her ligge fast. Værkstedet tæller senere timerne op, og der sendes en regning på alle timer. Det regnskab skal passe med det tilbud du har fået.

Tilbuddet eller et andet dokument (beskrivelse af arbejdets omfang og kvalitet, evt. tegninger m.v.) skal være så præcist som muligt, og du bør læse det grundigt.

Husk altid at det, der ikke nedfældes på papir, ikke er noget, du kan forvente at få lavet indenfor rammerne af prisaftalen.

Hvad er et overslag?

Et overslag er modsat et tilbud mere løst formuleret og slet ikke bindende.  Dette er ensbetydende med, at værkstedet ikke er forpligtiget til at udføre opgaven. De giver dig blot en ca. pris, og du ved følgeligt ikke, hvad det udførte job kommer til at koste dig.

Samlet handler det om materialeforbruget, kundetimeprisen (løn og andre indkomster), samt bidrag til overheads og andre omkostninger. Men arbejder du på grundlag af et overslag, har du reelt set sagt ja til at arbejde ”efter regning”, og det betyder, at du ikke kender en pris på forhånd. Værkstedet kan alene bestemme timeforbruget.

Autobutler har lavet en undersøgelse for, at finde gennemsnits prisen i 2015, for mere end 3400 bilejere, som har brugt deres 3 tilbuds service til, at få en pris på eftermontering af anhængertræk

Du kan se priserne for montering af hængertræk, på 10 af de mest populære bilmærker i Danmark her:

  • Toyota – 4.183 kr.
  • Kia – 4.241 kr.
  • Hyundai – 4.594 kr.
  • Renault – 4.595 kr.
  • Skoda – 4.635 kr.
  • Ford – 4.744 kr.
  • Peugeot – 4.839 kr.
  • Opel – 4.996 kr.
  • VW – 5.106 kr.
  • Citroën – 5.130 kr.

Gennemsnitsprisen, for montering af anhængertræk, fordelt på 10 forskellige bilmærker, var på 4.858 kr., men der kan være store besparelser, hvis du gør dit forarbejde og er villig til at køre lidt efter værkstedet.

 

Få 3 tilbud på montering af anhængertræk

 

Syn og registrering

Inden du overhovedet går i gang med et sådant projekt, skal du gøre dig i alt fald to ting klart. For det første handler det om andres sikkerhed i trafikken. Kan du overhovedet lave det her på en forsvarlig måde?

For det andet skal en Jydekrog som sagt synes og registreres. Den skal med andre ord godkendes et sted, hvor der er et autoriseret bilsyn. Hertil kommer, at din forsikring skal informeres om, at du har fået anhængertrækket sat på.

Og hvis du under alle omstændigheder ”dumper” til et bilsyn pga., at dit træk ikke er sat forsvarligt på – ja så er det bedste naturligvis at lade en autoriseret gøre det. For I så fald er det den autoriserede, der i sidste ende står med ansvaret, ligesom det er den autoriserede, der selv må bekoste ekstra arbejde i form af korrektioner og forbedringer

Der findes dog undtagelser m.h.t. syn og registrering: Reglerne m.h.t. synsfri sammenkobling siger, at du kan undgå syn, hvis jydekrogen er monteret på et registreret værksted eller hos en autoriseret forhandler med et CVR-nummer. Bilen må i dette tilfælde ikke være ældre end otte år fra første registreringsdato.

Yderligere ”papirarbejde”

Du slipper heller ikke udenom ”skattefar”, når du vil have en jydekrog sat på. Det er det autoriserede værksted, der skal informere Told & Skat enten som ”snail mail” via papir eller elektronisk. Ellers kan der ikke stå ”Synsfri sammenkobling” i bilens registreringsattest.

Anhængertrækket skal være monteret under bilens bageste del. At du støder på begreber som aftageligt træk betyder ikke, at du kan fravige kravet om at trækkets ædlere dele skal kunne fastgøres.

Hertil kommer, at de danske regler fordrer, at du kan sætte en wire fast på bilen, der går fra anhængeren til bilen; der skal monteres ”et øje” til kablet.

Planlægning

Du skal for det første gøre dig klart, hvad det er du egentligt vil bruge din krog til, og hvad den skal kunne. Hvad er dit behov, og hvad må du køre med. Her spiller dit kørekort selvfølgeligt ind.

Med et almindeligt B-kørekort, er det tilladt at køre med lette påhængskøretøjer som en trailer eller en campingvogn.

Her skal du så alligevel gøre dig klart, hvor meget vægt du må køre med. Tommelfingerreglen er, at bil og anhænger sammenlagt ikke må overstige en vægt på mere end 3500 kilo. Hertil kommer, at anhængeren med sin last ikke må overskride en 750 kg grænse. Du kan bruge FDM’s beregner til trailer og campingvogne, for at se hvad din bil må trække.

Husk også, at det ikke er ligegyldigt, hvor stor din bil er, og hvor meget den kan trække. Er du glad for benzinøkonomiske minibiler er spørgsmålet altid, om disse biler overhovedet er fabrikeret med henblik på at trække en anhænger? Anhængertræk til mikrobiler har været diskuteret, og det er ikke en god ide i alle tilfælde.

Når behovene er klargjort, skal du så sondere markedet for modeller. Især svanemodellen er ret populær i Danmark. Svanemodellen fås både som en aftagelig og som en fastmonteret model. Især den aftagelige model er efterspurgt, fordi den fremstår som dekorativ og elegant.

Men den fastmonterede model er den mest praktiske, fordi den ikke fordrer, at du hele tiden skal koble anhængeren af og på. Den fastmonterede model muliggør også, at der monteres bremser på anhængeren. Dette er obligatorisk, hvis anhængeren vejer mere end 750 kg.

Modtag 3 gratis og 100% uforpligtende tilbud nu

Montering af anhængertræk

Selve montagen er ikke noget, du skal kast dig ud i med mindre, du er praktisk anlagt og besidder en vis håndværksmæssig snilde. Det er ikke forbudt at gøre det selv eller alliere sig med en, der kan gøre det for en. Imidlertid skal trækket som sagt synes, godkendes og efterfølgende indberettes.

De fleste anhængertræk, der sælges online, har udførlig information vedlagt om, hvordan du skal lave arbejdet. Men når ikke alle bilmodeller er ens, følger det også umiddelbart, at der kan være forskelle m.h.t., hvad der står i en sådan vejledning, og hvordan monteringen skal laves.

Det handler især om dimensioner i form af afstand mellem huller, hvori trækket skal spændes fast.

Det er ikke tid, der er problemet, når der skal påmonteres et træk. Det kan gøres relativt hurtigt. De to hurdler er fastgørelsen af trækket og strømforsyningen.

7- eller 13-polet stik

Du har sikkert lagt mærke til, at strømforsyningen sker gennem det runde stik, der kun kan forbindes på en måde. Om ikke andet har vi alle prøvet at stå og fumle med anhængerens hanstik, der skal ind i trækkets hunstik. Fumleriet skyldes, at de to ikke passer, og du skal så ind til trailerudlejeren for at hente et overgangsstykke.

Hanstikket består nemlig af enten syv eller af tretten tapper (7-polet eller 13-polet), der skal tilsluttes bilens hunstik. Du skal med andre ord tage stilling til, om du vil have et af disse to. Selvom du kan få det lige nævnte overgangsstykke (adapteren) kan du lige så godt beslutte dig for det der passer bedst til det du skal køre med. Så sparer du de penge.

Det er nemlig sådan, at det 7-polede stik mestendels bruges til trailere og gamle campingvogne, mens det 13 polede anvendes til nyere campingvogne.

Mulige trin i monteringsarbejdet

Det er som antydet svært, at basere sig på standarder for montage, fordi det kan variere med hvilken bilmodel, der er tale om.

De fleste nye og nutidige biler er lavet, så du nemt kan montere det anhængertræk, der passer til bilen. Er det ikke tilfældet, kræver det, at bilen skal tilpasses til et anhængertræk, og det er straks en del mere besværligt. Her er det bedst, at få det udført hos en autoriseret automekaniker eller pladesmed.

Inden du monterer, skal du beslutte dig for om trækket skal være et fast monteret træk, eller om det skal være aftageligt.

Mange online sælgere giver dig muligheden for at vælge det korrekte træk. Det gøres meget simpelt ved, at du simpelthen indtaster bilens indregistreringsnummer (nummerpladen) på deres webside. Sælgeren finder så det korrekte træk til din bil.

Selve anhængertrækket sælges f.eks. som et svejset kuglesystem, der er forbundet med en ramme, der skal skrues på bilens underside (bageste del). Det andet du skal have fat i, er det el-sæt der hører til det samlede træk. Endelig er der kofangerafdækningen og holderen til bilens udstødning.

Selve arbejdet starter med afmontering, så du kan komme til at sætte krogens ramme fast på bilens underdel. Det kan f.eks. dreje sig om, at kofangeren, baglygterne og kofangerindsatsen skal afmonteres.

Trækket skal fastgøres med bolte, spændskiver, fjederskiver og møtrikker, så du skal have et topnøglesæt og diverse skrueværktøj parat.

Da der føler en brugervejledning med, skal du følge den til punkt og prikke. Du skal montere trækket på bilen ved at samle bolte, skiver og møtrikker nøjagtigt som beskrevet i vejledningen, og du skal spænde omhyggeligt efter.

Når rammen til trækket sidder godt fast monteres kofanger og baglygter på igen, og du kan så nu køre trækket til et synsværksted.

Her kan du hvordan et anhængertræk kan monteres på en Citroen C4 Cactus

Tilbehør til anhængertræk

Det er muligt tilkøbe sig en masse udstyr til anhængertrækket.

Først cykelholderen, som er god at have med når du skal på ferie, hvis du bliver kørt på arbejde eller hvis du har taget cyklen på værtshus og konen skal hente dig efter besøget.

Den er praktisk til mange ting – børnenes cykler kan du tage med i skole, så de kan cykle hjem. Eller hvis du kører ungerne til fodbold, eller hvad de nu laver, og du synes, det er en god ide de cykler hjem.

Dernæst barnevognsboksen, så den ikke bare hænger på cykelholderen og bliver snavset. Som en tillægsgevinst bliver der plads i bagagerummet til andre ting.

Endelig er der bagageboksen bagpå. Typisk antager den dimensioner fra 250 til 580 liter i beholderen, og den vejer op til 60 kg. Ved at benytte en bagageboks på krogen, øger du bagagerums-kapaciteten. Sammenlignet med en tagboks er der brændstofbesparelser at hente. Brændstofforbruget er mindre med en bagageboks, end med en tagboks.

Her kan du se hvordan du montere traileren på dit anhængertræk

 

Her kan du se hvordan du afmontere traileren

 

Comments are closed.