Dine bremser på bilen skal være i orden er ikke bare noget, der holder efter tjekket i synshallen. Det er bilens vitale dele, vi er inde på her, og det er bydende nødvendigt, at det skal være i orden, og at du skal holde øje med bremserne
Indholdsfortegnelse

Udluftning af bremser

Her skal ”gør det selv-folket” passe endog meget på. At de findes, kan du hurtigt forvisse dig om ved at kigge på internettet. Se f.eks. manden der spørger:

”Hvordan udluftes bremserne korrekt på en bil – skal man udlufte et hjul ad gangen, eller alle 4 hjul på en gang?”

Her kan der ikke advares nok. For når det har noget med en bils sikkerhed at gøre, skal man ikke bare være forsigtig. Faktisk er det bedst helt at holde sig fra det, hvis ”gør det selveren” ikke har skyggen af ide om, hvordan man skal gøre det.

Udluftning af bremser er ingen undtagelse fra den regel. Er det første gang du prøver det, og er du i det hele taget ikke særlig erfaren med biler, så kan det være en rigtig god ide, at betale sig fra det og bruge et autoriseret værksted eller dit lokale værksted.

Er det også tid til få udskiftet tandremmen? Læs vores guide til tandremsskift hvor du også kan få pris det.

Er der problemer med bremserne

Det er klart i enhvers egen interesse altid at køre rundt med sikre og velfungerende bremser. Bilens bremser skal simpelthen virke. Hverdagen er fyldt med situationer, der kræver, at foden ryger over på bremsen. Du skal kunne bremse op beslutsomt og konstant.

I den sammenhæng er udluftning af bremser på bilen en betydningsfuld ting, der kan gå hen og udgøre forskellen mellem liv og død.

Derfor vælger også en overvejende del af alle bilister i Danmark at gå til en professionel. På værkstedet har de det værktøj, der skal til, for at opgaven kan udføres korrekt og fejlfrit.

Hvorfor kaste sig ud i farlige eksperimenter, når nu det er sådan, at udluftning af bremser og reparationer af samme kan leveres billigt og sikkert af et autoriseret værksted. De ved, hvordan du skal skille dine bremser ad, og hvordan udluftningen af dine bremser på bilen i det hele taget skal foregå.

Gode priser på udluftning af bremser

Fremfor at du selv skal ud og sondere markedet for den slags – det kan tage uger at ringe rundt, ikke at forglemme den tid, det tager at kigge ind hos forskellige værksteder – hvorfor bruge så meget tid på den slags?

Nu om dage samles det hele – vupti – på en internetportal. Du kan indhente priser gennem internetportaler. I dette tilfælde får du tilbud på udskiftning, fejlsøgning eller reparation af dine bremser på bilen.

Der er intet forpligtende ved dette med mindre, du indgår en endelig aftale med den du vælger til at udføre arbejdet. Proceduren kører på følgende måde:

  • Du fortæller, hvad der skal laves på din bil, og tilbuddene lander hos dig
  • Du vælger tilbuddet og bestiller tid. Inden du bestiller noget som helst, har du selvfølgeligt sammenlignet priser, afstand og andre kunders bedømmelser.
  • Efter indgået aftale tager du på værksted, og du bliver fri for det tidkrævende bøvl det er at udlufte bremserne.

Symptomer på defekte bremser på bilen

Mange lægger ikke mærke til, at bremserne er mangelfulde eller tæt på at være det. Og det kan godt virke som om bremserne er i orden under den daglige kørsel.

Det farlige opstår, når de alligevel ikke er i orden. Bremserne kan være så slidte, at de svigter, hvis der opstår en katastrofesituation, hvor en hård opbremsning er nødvendig. Belastningen af bremserne er mere end de kan klare, de svigter simpelthen.

Hold øje med symptomerne, inden det er for sent.

Hvis bilen ruller frem og tilbage ved en almindelig opbremsning, er det et tegn på at bremseklodserne er skævslidte.

Et andet symptom kan du lytte dig frem til. Hvis bremserne på bilen larmer, når du drejer, er det et tegn på, at kaliberen ikke sidder ganske perfekt i forhold til bremseskiven

Og hvis der er en skurrende lyd, når du bremser, er det et tegn på at enten bremseklodser eller bremseskiver er for slidte. Lyden kan skyldes rust. Hvis lyden kun er der, når du starter, og den forsvinder umiddelbart efter, er der ikke fare på færde.

Bremsesystemet kan mangle væske, og det medfører, at bremsen ofte bliver svampet. Den giver efter, når du træder på bremsepedalen. Dette kan også ske, hvis der er luft i systemet. Med for lidt væske opleves det som en bremsepedal, der kan ryge helt ned til gulvet, uden at det er muligt at bremse op på den korrekte måde.

Er der problemer med din aircondition i bilen? Sammenlign priser på aircondition service

Luft i bremsesystemet

Spørgsmålet er så, hvad alt dette har med behovet for udluftning at gøre? Du kan bl.a. få behov for at udlufte bremsesystemet, hvis:

  • Du har skilt bremsekaliberen ad
  • Bremseslangerne har været fjernet
  • Bremsevæskestanden har været for lav, og der er kommet luft i systemet

Luft i systemet er særdeles farligt.  Det er her, du vil opleve de skæve opbremsninger og den rullende opbremsning. Luft i systemet gør, at din bil bremser skævt op næste gang, det bliver fornødent med en pludselig opbremsning.

Udluftning af bremser med ABS

M.h.t. udluftning af bremser med ABS, er der nogle særlige ting at tage hensyn til. For ved ABS-systemet er der også, som ved andre bremsesystemer, nogle generelle råd og regler, der skal iagttages.

ABS står for ”Anti Blocking System”. Systemet tager vare på, at bremserne ikke blokerer, så bilen skrider ud. En føler i hjulnavet afsender hele tiden data til en minicomputer, der tjekker trykket i bremsevæsken til hvert hjul.

Dette sikrer, at der lynhurtigt kan rettes op på en situation, hvor et hjul ikke roterer. Trykket sænkes, indtil det roterer på ny. Det leder til visse uroligheder i bremsepedalen, når det sker, men det er nødvendigt.

Ved bremseproblemer med ABS-systemet skal du huske, hvis din bil har ABS bremsesystem, at problemet kan hænge sammen med, at ABS/ESP-blokken er løbet tør. Derfor skal blokken åbnes og efterses, hvilket kræver en særlig test, som autoværkstedet altid kan klare for dig, hvis du ikke selv er en god hobbymekaniker.

Går du med tanker om at få monteret anhængertræk på din bil? Få 3 priser på montering af anhængertræk

Hvis du alligevel er en lille ”prins pille finger”

De findes jo de, der absolut skal lave alting selv. Så her er en liste over, hvad en sådan ”prins Pille finger” giver sig i kast med, når det kommer til udluftning af bremser.

For det første skal du have udstyret i orden, hvis du har mod på at klare opgaven med udluftning af bremser på bilen selv. Og med udstyr taler vi om det rigtige værktøj. Igen skal du vide, hvad du foretager dig, ellers skal du lade være og i stedet overveje de tre billige tilbud.

Er du ikke en ”hobbymekaniker” med eget værksted og eget værktøj kan det i sig selv være en investering at gå i gang med det hele selv. Du skal ud at købe det rette værktøj, hvilket fordyrer dit projekt.

Her er en køreplan til udluftning af bremserne:

  • Start med at løsne hjulboltene, så de ikke er alt for stramme. Er de det, ender det med, at du skal rykke mere end godt er i bilen, når den er kommet op at hænge.
  • Når du hæver bilen, skal du sikre dig, at den står stabilt. Det er en god ide at bruge en lift eller en opklodsning
  • Nu kan du pille hjulene af
  • Kontroller mængden af væske. Du skal sørge for, at der er nok bremsevæske i beholderen og evt. fylde bremsevæske på.
  • Du kan evt. starte med udluftningsskruen længst fra bremsevæskebeholderen
  • Start evt. med højre baghjul, dernæst venstre baghjul, højre forhjul og slutteligt venstre forhjul
  • Nu skruer du så udluftningsskruen ud
  • Herefter tilsluttes slangen fra dit bremseudluftningsværktøj
  • Du skal pumpe langsomt, indtil der ikke mere er luftbobler i slangen. Når slangen er boblefri, kan du spænde udluftningsskruen i igen.
  • Dette gentages på alle fire hjul og husk at sikre dig at der hele tiden er nok bremsevæske i beholderen.
  • Nu kan du igen sætte hjulene på, og sænke bilen
  • Pump bremsen hård
  • Herefter kontrollerer du igen mængden af bremsevæske. Er der nok væske eller skal du fylde bremsevæske i beholderen?
  • Og så kan bremserne testes.

Du kan læse mere om bilens bremser på FDM lige her.

Værktøj til udluftning af bremser

Det er både bøvlet og tidrøvende at udlufte bremsesystemet. Et bremseudluftningsværktøj kan gøre det en god del lettere. Netop bøvlet er hovedårsagen til, at mange vælger at køre på værksted med bilen, i stedet for at gøre det selv.

Prisen på bremseudluftningsværktøj ligger omkring de 150,- kr. og opefter. Her er det som med så meget andet sådan, at pris og kvalitet hænger sammen. De dyrere værktøjer kan være lettere at håndtere, fordi de nemmere kan holdes tæt til bremsekaliberens udluftningsventil; de billige skal anvendes med omtanke.

Bremseudluftningsværktøjet skal bruge trykluft, så nu begynder ”gør det selv-prisen” at løbe op. For du skal også bruge en kompressor, og øvrigt værktøj til at skille bilen ad.

Hertil kommer det, der ikke er alle mands eje. Det er en fordel, at bilen kan løftes op på en lift, men som antydet kan det selvfølgeligt lade sig gøre enten at opklodse bilen, eller tage et hjul ad gangen med en almindelig donkraft.

Bremsevæske

Selvom bremsevæske er en olie, skal du ikke glemme, at det også er et temmeligt farligt kemikalie. Derfor er det yderst vigtigt, at man husker at bruge handsker og sikkerhedsbriller, når man udlufter bremser.

Får du kemikaliet på dig ved et uheld skal du sørge for, at der straks skylles, ligesom tøjet skal vaskes.

Her kan du se hvordan en udluftning af bremser kan gøres 

Bremsernes anatomi

Når bremserne skal repareres, handler det ofte om, at de skal skiftes ud.

Generelt er der en del at sige, når bremserne skal skiftes. Før det første er der jo det der med de mange bilmodeller; der findes flere forskellige former for bremser.

Overordnet skelnes der mellem tromlebremser og skivebremser, hvor det mestendels har været sådan, at forbremserne været skivebremser, mens bagbremserne været tromlebremser. Bagbremsen bruges endvidere til håndbremsen.

Men i dag er det sådan, at stadig flere og flere bilmodeller kører med skivebremser både for og bag, hvor den bagerste bremse er en kombination af skive og tromle.

Når det alene er skivebremser, der sidder foran, har det at gøre med, at de er de mest effektive. Forbremserne skal kunne klare 60 % af bremseeffekten. Det karakteristiske ved forbremsen er, at de består af en roterende skive. Selve opbremsningen fungerer på den måde, at en kaliber klemmer bremseklodser mod bremseskiven.

Når der mand og mand imellem tales om, at bremser skal erstattes med tromlebremser, hører man ofte nogen sige, at der skal skiftes bakker.

Det har at gøre med, at tromlebremsen består af en tromle, hvor to eller flere plader kendt som bremsebakker, presses imod tromlen. Disse bremser er ikke lige så effektive som skivebremser, fordi sidstnævnte får et tryk fra begge sider, hvor tromlebremsen kun får presset på indersiden.

Vi har fundet denne video der viser hvordan du selv kan tjekke dine bremser

Behov for reparationer af dine bremser

Når der bremses ned, udvikler dette varme, og da det er inde i tromlen, at bremsebakkerne blokerer, vil der tit være riller til udluftning af bremserne. På samme tid afstås der bremsestøv, som skal væk en gang imellem, fordi dette kan forårsage defekte tromlebremser. Derfor er regelmæssig service på bremserne meget vigtigt.

Bremseforstærkerens opgave er at give bilens fører mulighed for at bremse op på en måde, der sikrer, at trykket på bremsepedalen ikke bliver for hårdt. På benzinbiler benyttes det vakuum, der opstår i indsugningsmanifolden, mens der på dieselmotorer ofte anvendes en elektrisk bremseforstærker.

Man skal være opmærksom på, at bremseforstærkeren ikke fungerer, når motoren er slukket. Det er kun undtagelsesvist nødvendigt at udskifte bremseforstærkeren.

Reparationer af bremser er ikke noget ”Prins Pille finger” skal kaste sig ud i; selv ”hobby-mekanikus” skal tage sig i agt. Det anbefales derfor endnu en gang, at du overvejer kontakte fagfolkene.

Her kan du se hvorfor det er vigtigt en gang imellem at få renset sine bremser

 

Comments are closed.