Udstødningen er en del af et system der sikrer, at giftige udstødningsgasser ikke siver ud af eller op i din bil. Systemet sikrer også, at motoren fungerer korrekt, og bilen kører som den skal. Systemet sikrer den bedst mulige brændstofeffektivitet. Giftige udstødningsgasser, der forurener luften, bringes ned til et minimum.
Indholdsfortegnelse

Udskiftning af udstødning

Levetiden for et udstødningssystem varierer. For de fleste køretøjer gælder det, at udstødningen er fremstillet i stål af høj kvalitet, som typisk holder i op til cirka fem år. Imidlertid er der en del andre forhold, der spiller ind. Og nogle af disse er et tegn på, at det er tid til udskiftning af udstødning på din bil.

Hvis du oplever ting som en mærkbar stigning i motorstøj, tegn på synlig rust på udstødningsrøret eller hvis du på samme tid oplever et fald i brændstofeffektiviteten, er det på tide at tage bilen på værksted.

Enkelt eller dobbelt udstødning

Hvert køretøj har et udstødningssystem, der enten er enkelt eller dobbelt.

Udstødningssystemets rolle er, som antydet, at slippe af med overskydende gasser, der forbrændes af motoren. Det er dette, der hjælper motoren til at forblive afkølet og fungere optimalt.

Et dobbelt udstødningssystem har ikke ét, men to udstødningsrør til at slippe af med den overskydende gas. Dette forbedrer den generelle motorforbedring og benzinøkonomien; der tilføjes flere hestekræfter, og motoren fungerer mere kølig.

Vedligeholdelse af udstødningsrøret

Som med alt andet på din bil, skal du sørge for at vedligeholde, reparere og om nødvendigt, udskifte udstødningen. Selv udstødninger ruster nogle gange, og derfor er det også vigtigt at du holder øje med den.

Udstødningsrøret spiller en alt afgørende rolle, når det kommer til udstødningsgasserne fra din motor; det er udstødningsrøret der gør sit til, at din bil fungerer problemfrit.

En defekt udstødning vil afgive udstødningsgas, der hober sig op de forkerte steder, og kan i sidste ende forårsage en forringet ydelse af motoren. Ikke mindst derfor er det vigtigt, at få dit udstødningsrør inspiceret regelmæssigt på et autoriseret autoværksted.

En udstødning skal helst fungerer optimalt, så man mindsker de giftige udstødningsgasser. Er det tid til udskiftning eller reparation af din udstødning, så er det altså bare med at få det sat i gang.

Hvis du hører noget, der vibrerer

Hvis du hører vibrerende lyde, når du ”kører derudaf’, eller hvis du oplever et tab af kraft, skal du aflevere bilen på autoværksted for at få udstødningen testet.

Informer autoværkstedet, hvis du har bemærket, at vibrationen kommer fra rattet, betjeningspedalerne eller måske endda sædet. Disse symptomer kan være et resultat af afbrudte reservedele en utæt udstødning eller en lækage i systemet. Problemet opleves måske som en rystende lyd, hvor dette afhænger af omfanget af det beskadigede område.

Er der gået hul på dit udstødningsrør, så er det på tide at udskifte det eller få det repareret. Reparation eller udskiftning afhænger af hvor omfattende det er.

Vibrationerne er ikke alene et signal om, at der kan være problemer med lydpotten eller med udstødningen. De signalerer også, at din motor sandsynligvis ikke lever op til, hvad den skal mht. spidsbelastninger.

Hvorfor er der røg fra lydpotten?

Sort røg fra udstødning på bil

Hvis der kommer en tynd, damplignende røg ud fra dine udstødningsrør, er det ikke noget du behøver at bekymre dig om.

Generelt betyder dette, at der er dannet kondens som har samlet sig. Men hvis dette bliver brændt af og du ser det som en tyk sort, grå eller blå røg er dette imidlertid et tegn på, at der er noget med din motor, der er alvorligt galt.

En fejlagtig eller mislykket katalytisk omformer

Katalysatoren er den mest kostbare del af dit udstødningssystem.

Hvis din katalysator begynder at gøre knuder, vil du mestendels opleve det som en rumlende lyd. En katalysator, der svigter, lyder som at man ryster en metalkasse fyldt med mønter. Det er noget, du hører, når motoren går i tomgang. I nogle tilfælde opdager du dette ved, at dit tændings-lys er tændt.

Det er nogle gange muligt at reparere en katalysator. Med lad det være sagt med det samme. Ofte er det lige så omkostningseffektivt at erstatte hele systemet.

For at indhente mere viden om de tilgængelige muligheder, der er, for reparation af katalysatorer, er det altid bedst at tale med en faglært mekaniker eller et autoværksted. Her kan du sammen med fagmanden gennemgå de muligheder, der er for at få din katalysator til, at køre som den skal.

Forøgelse af udstødningsvolumen

Hvis du hører en dyb rystende støj, der kommer fra dit udstødningsrør, er det et ”vink med en vognstang” om, at du har problemer med en lydpotte eller udstødningen.

Den bedste løsning, når dette sker, er at få bilen på værksted hurtigst muligt, så der omgående kan foranstaltes en reparation. Hvis du tøver for længe her, kan dette betyde, at lydpotten skal repareres, udskiftes eller, at der skal foretages andre reparationer af udstødningen.

Til syvende og sidst kan det hele ende med endnu mere udtalte udstødnings- og motorproblemer. Samlet set går det hele hen og bliver dyrere.

Fald i brændstofeffektivitet

Hvis du bemærker, at dine regelmæssige påfyldning af brændstof giver færre kilometer på literen, er det på tide at tage din bil til et lokalt autoværksted eller til bilinspektion.

Som i forbindelse med vibrationer kan tab af brændstofeffektivitet være et tegn på, at der er problemer med udstødningen. En utæt udstødning indebærer, at din motor skal arbejde en del mere, hvilket kræver mere brændstof og så er det måske på tide at få udskiftet bilens udstødning.

Når et nyt udstødningssystem forbedrer brændstofeffektiviteten er spørgsmålet naturligvis, hvor meget længere man kan køre på literen? Normalt vinder man op til et sted mellem 2 og 10 procent, hvilket måske realistisk kan oversættes til ca. 1 km pr liter.

Fordelene ved et nyt udstødningssystem er mest udtalt i mindre køretøjer. Det er altid vigtigt at tale med din servicetekniker for at lære, hvilke forbedringer du kan forvente af dit nye udstødningssystem.

Du skal også huske at tjekke din støddæmpere. I følge en undersøgelse fra 2012 kører hver anden bilist rundt med defekte støddæmpere. Tag et kig på vores guide til udskiftning af støddæmpere.

Udskiftning af udstødning forbedrer ydeevnen

Udstødningssystemet i din bil sikrer, at systemet bidrager til at bilen leverer en sikker, pålidelig ydelses-reducerende støj. Hertil kommer reduktionen af emissioner og meget mere.

Forbedring af din bil med et udstødningssystem kan forbedre ydeevnen yderligere og på flere måder. Det kan øge brændstofeffektiviteten, bedre kontrollere emissionerne, og i nogle tilfælde frigøre yderligere hestekræfter til din kørsel.

Hvis det er tid til udskiftning eller reparation så er det altså bare med at få det gjort. Det er sådan man sparer penge i længden.

Udskiftning af udstødning pris

Konkurrence er godt for vi forbrugere, og her kommer internettet os til hjælp. Autoværksteder i ”gamle dage” var noget man helst ville undgå, hvis pengepunken var slunken. Lokale værksteder, der ikke var udsat for virksom konkurrence, kunne i nogle tilfælde tage ekstra høje priser.

Hvis erhvervet imidlertid bliver mere konkurrenceudsat, som det så smukt hedder, er der også en chance for at priserne konkurreres ned.

Og det er her internettet kan få en betydning.

Hos visse internetportaler kan du indhente priser på udskiftning af udstødning. Herefter kan du så vælge den billigste og bedste pris betinget af hvem, der har fået den bedste omtale fra kunderne. Her kan der være tale om kommentarer, kunderne har tilføjet direkte på siden, eller der kan være tale om omtale på trustpilot.dk – i øvrigt en side som autoværkstederne gerne bruger.

Du kan bruge denne service i hele landet. Prisen på udskiftning af udstødning afhænger både af hvor i landet du bor, og hvilken bil du kører i, samt hvor meget af systemet der skal skiftes. Samtidig handler det også om det skal være udskiftning eller reparation af udstødningen der skal foretages.

Flere priser på udskiftning af udstødning

Du skal selv beskrive, hvad din opgave går ud på. Efter dette er sendt, får du tilbud på opgaven.

Du vælger selv det tilbud, du finder bedst, og du kan selv booke en tid. Her spiller sammenligninger af priser, afstande fra hjem til autoværksted og bedømmelser naturligvis ind. Men mange kunder er tilfredse med det arbejde, der er udført efter, at du uden overraskelser har kørt din bil på værksted.

Hvis du er i tvivl om du får en bedre pris, ved at modtage tilbud fra flere forskellige værksteder, så kan du læse denne artikel som DR har udgivet.

Beskrivelsen af opgaven

Du skal taste bilens nummerplade ind på hjemmesiden sammen med yderligere information om bilmærke. Herefter skal du vælge, hvilken type reparation det drejer sig om ved at klikke på en række vinduer med overskrifter til hver enkelt type reparation. Du kan så beskrive opgaven uden at dette bliver for omfattende. Beskriv kun det vigtigste, og brug de fakta, du kender til.

Efter dette skal du indtaste dit postnummer, adresse eller by og i øvrigt din e-mail. Du slutter af med at klikke på vinduet ”Få 3 tilbud nu”.

Hvis du beslutter for at vælge et af de tre tilbud, så kan du selv, hurtigt og nemt, book en tid hos værkstedet, og få udskiftet bilens udstødning.

Nemmere kan det vist næppe være.

Hvordan man udskifter udstødningen

Mekaniker skifter udstødning

Mekaniker skifter udstødning

Der findes naturligvis altid en ”prins Pilfinger”, der ønsker at udføre opgaven selv, og heldigvis er udstødningen en af de nemmeste dele på bilen, at udskifte selv.

Her er det dog alligevel på sin plads med en advarsel. Ved du intet om biler, og går du rundt med ”ti tommelfingre” på hånden, er det absolut ikke en god ide at kaste sig ud i selv at udføre opgaven.

Men skal det være på den måde, og det er så absolut på eget ansvar, er det på sin plads med information om, hvordan man installerer et biludstødningssystem.

Denne artikel sigter derfor også mod at give dig en vejledning i, hvordan du gennemfører afmontering og montering af alt lige fra katalysatoren til bagakslen.

Det første du skal gøre er selvfølgelig at købe en ny udstødning til din bil. Det er muligt at finde en billig udstødning, men billig er ikke altid det bedste. Det betyder dog ikke at en billig udstødning ikke er værd at købe.

Mange gange kan det sagtens betale sig at vælge en billigere model, men det er svært at rådgive om, da der er mange forskellige muligheder og modeller.

Her får du 13 punkter du skal gennemgå for at skifte udstødning:

1. Du skal begynde med at hæve bilen. Hvis du ikke har en lift, skal du hæve bagenden, så du kan komme ned under bilen. Brug ramper eller en donkraft, alt efter hvad du har adgang til.

  • Sørg for at tage nødbremsen og hav mindst et hjul på gulvet.
  • Sørg for at blokere bilen ved hjælp af donkraftstativer, blokke eller lignende robuste blokke. Brug aldrig en donkraft alene. Bilen kan, hvis uheldet er ude, falde, mens du ligger under den.
  • Kontroller stabiliteten af ​​din opstilling. Hvis der hersker nogen som helst tvivl om din donkraft / blokkonfigurations stabilitet, skal du justere din opsætning.

2. Du ligger på din ryg og positioner dig selv ind under bilen. Skab dig et overblik, og dan dig en ide om, hvad, det er, der skal udskiftes. Find ud af, hvordan du får det afmonteret. Er der hindringer der gør afmonteringen problematisk.

 3. Vurder tilstanden af ​​alle dele af dit udstødningssystem, inden du sætter arbejdet i gang. Det kan være nødvendigt at starte ved udstødningsmanifolden, det overliggende rør eller katalysatoren.

 4. Planlæg hvilke dele, der nødvendigvis skal hentes hjem. Glem ikke pakninger mellem komponenterne. Hvis du er i tvivl om alt, hvad du har brug for, kan du altid rådføre dig med din lokale forhandler af autoreservedele.

Alternativt kan du finde et modelspecifikt diagram over dit udstødningssystem i en reparationsmanual eller på internettet.

5. Bestil og modtag dine dele. Glem ikke pakninger mellem komponenterne, den gennemtrængende olie og ophæng.

 6. Sørg for at samlingerne er tørre, og husk at du skal efterse alle samlinger af alle de nødvendige dele. Læg alt ud på gulvet og afprøve en samling af systemet så præcist som muligt. Prøv at identificere og rette problemer, før du tager det gamle udstødningssystem ud.

7. Afmonteringen indebærer, at du skal løsne udstødningssystemet begyndende fra bagsiden af ​​bilen. Herefter skal du arbejde dig fremad.

Boltene er ofte rustne og svære at løsne medmindre, du bruger slagværktøj. Brug lidt gennemtrængende olie til at afhjælpe fjernelsen af boltene og husk, at det i nogle tilfælde er nødvendigt at stramme en møtrik eller en bolt bare lidt. Når du herefter løsner igen, kan du fjerne bolten eller møtrikken.

 8. Fjern de udstødningskomponenter, du vil skifte ud. Fjern systemet fra ophængene og læg alle dine dele til side. Du skulle nu være klar til at fjerne alle rørene.

Hvis du har nye ophæng (anbefales fordi ældre ophæng er bløde og gamle), skal du skære de gamle af med en slags skæreværktøj. – Et rotationsværktøj med højhastighed forsynet med en skæreskive fungerer godt i forbindelse med denne operation.

Afhængigt af hvilken type ophæng din bil har, skal du først montere de nye ophæng på udstødningsdelene. Dette er en ofte den nemmere måde at påmontere udstødningsdelene igen.

 9. Start fra forsiden af ​​bilen, hæng udstødningsdelen op og skru den derefter fast på det opadgående rør. Stram ikke helt til, før du har alle stykker sat på.

Hvis du ikke har nye pakninger at sætte mellem rørdelene, kan du bruge de gamle igen, hvis de har den rigtige diameter. Det er dog bedst at have nye, for at forhindre en udstødningslækage senere.

10. Begynd at stramme hver del til startende med det sted hvor afmonteringen begynder. Efter at alle rør er fastgjorte skal hver bolt fastspændes omhyggeligt for at sikre, at monteringen er i orden.

11. Tag et par skridt tilbage og foretag de justeringer, du har brug for, så udstødningsrørene sidder parallelt med kofangeren. Man skal kunne danne sig et godt indtryk af arbejdet set fra bagenden af bilen.

12. Foretag en sidste kontrol og spænd alle bolte.

13. Start bilen op og inspicer for eventuelle lækager.

Fjernelse af rust fra udstødningen

Udstødninger ruster og det uanset om alle moderne udstødningsrør er fabrikeret på en måde, så de er mere hårdføre mod rust end tidligere. Det du skal gøre dig klart er, at dette kun forsinker rust-processen – forhindre at det sker, kan man ikke. Er der gået hul på din udstødning kan rust være en årsag, derfor er det vigtigt at du vedligeholder din udstødning på din bil.

En utæt udstødning er en defekt udstødning og derfor kræver et hul en reparation eller udskiftning af udstødningen.

Det bedste er forebyggelse mod at udstødningen går hen og ruster. Og er udstødningen angrebet af rust, skal du iagttage nogle forskellige ting, der kan afhjælpe problemet. Heldigvis er der talrige måder, du selv kan fjerne rust på, og det uden at det bliver nødvendigt med særligt dyre redskaber eller professionel viden.

Slutresultatet mht. din indsats vil være betinget af, hvor hårdt ramt af rustangreb din udstødning er.

Her er nogle metoder du bør overveje:

  • Ståluld og sæbevand
  • Eddike
  • Coca Cola (ja du læser rigtigt)
  • Sølvpapir og eddike

Men m.h.t. værktøj er det ikke altid lige nemt for ”gør det selv” manden eller kvinden. Ofte skal der anvendes specialværktøj, som kun den autoriserede mekaniker har, og som er så dyrt at anskaffe sig, at det ikke kan betale sig at gøre tingene selv.

Det er, når alt kommer til alt, begrænset, hvor tit man får brug for dette værktøj til at skifte udstødning.

Trænger undervognen til en gang rustbeskyttelse? Læs vores guide til undervognsbehandling – rustbeskyttelse.

Comments are closed.