Spørgsmålet om, hvordan man skal gribe et problem med bilens støddæmpere an, har flere facetter. Hvis man tager sin bil på værksted, går problemet naturligvis på, om det kan klares med en reparation, hvad det sjældent kan, eller om der skal laves en udskiftning af støddæmpere? Mange viger tilbage for dette, fordi man tror det hele bliver rasende dyrt.
Indholdsfortegnelse

Det behøver det for så vidt ikke at blive. Nu om dage gør internettet sit til, at autoværksteder er mere konkurrenceudsatte, så man kan sagtens finde de billigste og de bedste priser.

Og det rejser på sin side et andet spørgsmål – er det her noget, man eventuelt vil kunne klare selv. ”Gør det selv” mennesket viger ikke tilbage for meget, men det er nu alligevel en god ide at være lidt ydmyg omkring dette.

Er du fiks på fingrene, og har du forstand på biler? Er det her noget, du kan klare selv, så du kan skære dine omkostninger ned til udgifterne til reservedele alene?

Måske er det bedst at sondere markedet og indhente de billigste tilbud alligevel. Udskiftning af støddæmpere kan godt gå hen og blive lidt besværligt, hvis du ikke har prøvet det før.

Hvad er en støddæmper egentlig?

Støddæmpere, som groft sagt bare er store avancerede fjedre, er fastgjort til køretøjets karosse, og de har den funktion, at de skal absorbere de ”chok” der opstår under kørslen. Det er støddæmperne der, så at sige, gør det muligt for dig at opleve kørslen som en behagelig og glidende tur.

Støddæmpere og fjedre, på biler fremstillet efter 1995, er forbundet med baghjulene(bagerste støddæmper) og har hydraulisk montering foran. Ældre biler og lastbiler kan have støddæmpere på alle fire hjul.

Derfor kan der være forskel på hvordan udskiftning af bagerste støddæmpere og forreste støddæmpere skal laves.

Grundlæggende set er støddæmpere ikke meget andet end cylindriske beholdere, der er fyldt med gas eller væske. De er monteret fra ophængene til bilens karosseri og med stænger mellem hjulene. Når du kører over et vejbump, bevæger stemplerne inde i cylinderne sig i stødvise bevægelser op og ned, og væsken eller gasen er det, der tager trykket af rystelserne.

Men støddæmpere er også ramt af, at de dagligt skal udsættes for disse chok fra vejen, og det gælder især på ujævne veje. Med tiden vil gassen eller væsken efterhånden lække, og det resulterer så i en ustabil og rystende kørsel i takt med, at støddæmperne slides ned.

Med slidte støddæmpere er det faktisk muligt, at dækkene til slut vil miste kontakten med vejen. Et andet minus er, at dækkene slides ned for tidligt. Hvis du synes at dine dæk burde holde længere end de gør, så kan det være tid til udskiftning af dine støddæmpere.

Længe inden det kommer så vidt, er det på tide at få gjort noget ved problemet, men husk her, at støddæmpere altid skal udskiftes parvis (enten begge foran eller begge bagud). Hvis du har defekte støddæmpere, så vil du mærke en stor forskel når de nye er kommet på. Biler kører meget mere stabilt og komfortabelt med nye støddæmper monteret.

Så tit skal dine støddæmpere skiftes

Det er en god ide at udskifte støddæmpere hver ca. 80.000 km.

Du kan nemt finde ud af, om din bil kan tage flere nye chok ved at lave en lille test. Gå til bagsiden af bilen og skub ned på bagsiden af bilen. Hvis din bil hopper op og ned et par gange, er det på tide at få udskiftet støddæmperne. Det anbefales, at få tjekket støddæmperne ved hver 20.000 km bilen har kørt.

En tysk undersøgelse fra 2012 viste, at hver anden bil kørte med defekte støddæmpere. Du kan læse mere om den undersøgelse hos FDM.

Her er række symptomer på, at du måske skal udskifte støddæmperne:

  • Bilen er ustabil, den hopper under kørslen
  • Dækkene mister kontakten med vejen
  • Bilen påvirkes hårdt hvis du kører over en ujævnhed
  • Den er gal med væsken. Der er lækager

Hvor vigtigt er det med nye støddæmpere?

Støddæmpere findes på begge baghjul, og nogle gange også forhjulene, og de forbinder ophænget og bilens krop.

Efterhånden som dit køretøj møder ujævnheder på vejene, sker der det, at ophængene udsættes for en del rystelser. Disse rystelser bevæger stemplerne i støddæmpernes cylindre, og det er, som sagt, så gassen eller væsken omkring stemplerne, der afhjælper dette ved at absorbere påvirkningen og mindske de rystelser, der overføres til køretøjets karosseri.

Når støddæmperne gør dette, føles det som om, at bilen glider stille og roligt fremad på vejen på en behagelig måde.

Når støddæmperne ikke fungerer, eller hvis de lækker, vil de ikke kunne absorbere de mange stød fra vejen, og den om sig gribende indvirkning på ophængene overføres op ad til bilens karosse. Dette medfører ikke alene en ubehagelig tur, det kan også forårsage skade på mange forskellige dele af dit køretøj.

Bliver det sværere og sværere for dig at skifte gear? Det kan være at det er tid til en gearkasse renovering eller udskiftning. Tag et kig på vores guide til udskiftning eller renovering af gearkasse.

Udskiftning af støddæmpere pris

Konkurrence er en god ting for os som forbrugere, og som antydet er det her, at internettet er os til hjælp.

Autoværksteder i ”gode gamle dage” var om noget en situation, man hovedsageligt gjorde, hvad man kunne for at undgå. Ens kassebeholdning var måske slunken, fordi værksteder nær på en, ikke var truet af fri konkurrence. Og er der tale om små lokale monopoler, vil det i nogle tilfælde lede til usædvanligt høje betalinger.

Når erhvervet derfor udsættes for fri konkurrence, som det så elegant kaldes, er der også en lejlighed til, at man kan få priserne konkurreret ned.

Og det er bl.a her internettet kan bruges til forbrugernes fordel.

Hos visse internetportaler kan du bede om at få tilbud på en opgave. Derefter kan du så håndplukke den prisbilligste og bedste. Sidstnævnte handler om andre kunders oplevelser, og de værksteder, der får den bedste omtale fra kunderne, er også de, der får flest kunder.

Der kan i dette tilfælde være tale om ris og ros, kunderne har lagt op på ens side, eller det kan handle om omtale på portaler som trustpilot.dk – dette er i øvrigt en webside som autoværkstederne sædvanligvis linker sig på.

Priser på udskiftning af støddæmper

Du skal selv opridse, hvad det arbejde du sætter i udbud, handler om. Når du har sendt dette til portalen, modtager du efterfølgende tilbud på opgaven.

Du kårer herefter i ro og mag det tilbud, du mener giver dig den bedste pris, og du kan nu booke en tid på værkstedet ved at ringe eller bruge e-mail.

Her har sammenligninger af priser, afstande fra dit hjem til værkstedet og bedømmelser begribeligvis en rolle at spille. Men adskillige kunder har vist sig at være ganske fornøjede med det job, der er gennemført efter, at en kunde uden ubehagelige overraskelser har kørt bilen på værksted.

Her kan du se gennemsnitspriserne på udskiftning af støddæmpere på 2 udvalgte bilmærker:

  • På en VW er prisen i gennemsnit ca. 3.400 kr.
  • På en Peugeot er prisen i gennemsnit ca 3.500 kr.

Hvordan udskifter man støddæmpere i sin bil?

Mekaniker justerer en støddæmper

Justering af støddæmper

Installation af støddæmpere er ikke en almindelig reparation. De gamle komponenter fortsætter normalt med at fungere selv efter, at bilen har passeret de 160.000 km.

Henad vejen bliver der som antydet brug for service på grund af slid eller fejl i støddæmpningen.

Nogle, og det er de færreste af de mest snilde mennesker, kan udføre denne reparation hjemme på de fleste køretøjsmodeller.

Arbejdet er ikke ufarligt, fordi man skal anvende donkrafte og afstive og løfte bilen, så den står i en forsvarlig stilling. Gøres dette ikke rigtigt, kan det forårsage en ulykke. Det bedste er til alle tider at overlade projektet til en fagmand; det er kun de færreste, der kan gennemføre dette projekt forsvarligt!!

For det meste behøver man ikke mere end et sæt af almindeligt værktøj; Det skal dog ikke forglemmes, at det for nogle modeller gælder, at du skal bruge specialværktøj.

Det kan dreje sig om en fjederkompressor, til at fjerne en stiverkonstruktionen fra køretøjet: Dette er dog ikke almindeligt, fordi de fleste projekter med at samle alene handler om en enkelt del i sin helhed. Så meget andet end topnøgleværktøj er der ikke brug for.

Under alle omstændigheder skal du alligevel bruge kompressoren, hvis du ønsker at udskifte en støddæmper, eller hvis du selv vil lave en samling der involverer cylindere.

Denne vejledning giver dig en trinvis oversigt over reparationsprocessen, så du kan danne dig en ide om, hvad dit reparationsprojekt omfatter fra start til slut. Vi vil her ikke beskæftige os med elektroniske støddæmpere.

Hænger koblingen når du bruger den eller føles den bare generelt slidt? Se vores guide til udskiftning af kobling.

Sikring af arbejdsstedet til at skifte støddæmpere

Lad os gå ud fra, at du ved hvad forskellen mellem en støddæmper og en stiverkonstruktion og deres funktionalitet går ud på. Lad os forestille os, at du vil foretage en udskiftning.

Proceduren er som følgende:

  1. Parker dit køretøj på en plan overflade, og åbn forreste hjelm. Sæt biler med almindeligt gear i frigear og træk håndbremsen, og er der i sjældne tilfælde tale om automatgear sættes transmissionen i ”Park”.
  2. Hvis dit køretøj har automatisk kørestyring (ARC), skal du slukke for luftfjederspærringen.
  3. Løsn hjulmøtrikkerne på siden af den støddæmper, du vil udskifte.
  4. Løft dækket fra af jorden med en donkraft og understøt køretøjet sikkert med et stativ eller lignende.
  5. Afslut arbejdet med at fjerne fjederbenene og dækket.

Afmontering af gamle støddæmpercylindere

  1. Når du arbejder fra motorrummet, skal du fjerne de tre øvre monteringsmøtrikker, der fastgør cylinderen (stiveren) til bilens karosse. Fjern nødvendige bremsedele (bremseslanger og -rør samt disses beslag og låseclips). Muligvis skal hele bremseåget også af.
  2. På nogle køretøjsmodeller skal du afmontere en stang i hjulophænget fra den nederste del af styringsknaps-enheden.
  3. Fjederbenet er skruet fast på bærearmen med bolte og møtrikker der skal løsnes. Fjederbenet kan herefter afmonteres hvorpå du løsner møtrikken på beslaget i skærmen eller motorrummet, og trækker hele fjederbenet fri.
  4. Fjederen sikres med fjedertvingere, så at fjederen ikke udvider sig voldsomt, når du løsner selve støddæmperen. Brug tre fjedertvingere og sæt dem på øverste og den nederste fjederring, hvorefter der strammes lidt til uden at spænde fjederen.
  5. Når alle tre tvinger sidder korrekt, strammer du dem med en fastnøgle. Spænd dem skiftevis. Du skal ikke spænde først den ene helt, derefter den næste helt osv. Når det mærker at du skal bruge kræfter for at spænde tvingen, er den sikret.
  6. For nogle bilmærker får du brug for specielt trækværktøj for at afmontere forbindelsesstangen fra styrehjulet.

På andre modeller må du muligvis fjerne bremsedele som f.eks. bremseskiver og endda navmonteringen, før du kan fjerne støddæmperne.

Hvis din bil har et ARC-system, skal du også afbryde de elektriske stikkontakter, luftledning og sensor fra samlingen.

Du får muligvis behov for at kontakte dit bilværksted omkring disse ting eller læse dine manualer grundigt.

Løsn fjederbenets fæste, og afmonter den øverste fjederskål. Afmonter gummibeskyttelses-manchetten. I nogle tilfælde sidder den ganske godt fast, så du skal undgå at ødelægge den. Skulle det alligevel ske, skal den udskiftes.

  1. Afmonter derefter enhver ledning eller komponent, der er fastgjort til stiverenheden. Kontakt dit bilværksted om dette eller se i din reparationsmanual, om nødvendigt.
  2. Hvis rust ikke giver dig muligheden for at dreje monteringsboltene, skal du forsøge at løsne op ved at bruge en afrustningsspray med et indhold af gennemtrængende olie på trådene.
  3. Start med at løsne møtrikkerne på de to nederste monteringsbolte, der holder stiveren til styrehjulet.
  4. Brug en hammer og skub forsigtigt monteringsboltene ud, tag møtrikkerne ud af monteringsboltene og afslut afmontering af boltene.
  5. Træk forsigtigt cylinderkonstruktionens flange ud af styrehjulet.
  6. Hvis du har svært ved at skille flangen ad fra styrehjulet, skal du bruge en træblok til at trykke på styrehjulet for at adskille cylinderen fra den.
  7. På andre modeller skal du muligvis sprede styrehjulet og stiveren ved hjælp af fladværktøj der kan hjælpe til med at adskille komponenterne.
  8. Når du har frigjort stiveren fra styrehjulet, skal du bruge et stykke ledning eller lignende til at fastgøre styrehjulet til ophænget.
  9. Adskil og fjern støddæmperen fra køretøjet.

Fjernelse af støddæmpere

Nærbillede af støddæmpere på en varevogn

Nærbillede af støddæmpere på en varevogn

I nogle tilfælde er det sådan, at du skal understøtte akslen eller kontrolarmen (normalt med en donkraft), som støddæmperen er forbundet med, før du fjerner stødmonteringsbolten.

Dette forhindrer støddæmperen i at falde nedad, efter du har fjernet monteringsbolten. Det er vigtigt at holde sig dette for øje, så der ikke sker en alvorlig ulykke.

Efter at du har fjernet støddæmperen, skal du sætte en donkraft eller en støtte op så kontolarmen eller akslen sidder understøttet på deres plads.

Læs din reparationsmanual, hvis det er nødvendigt, eller kontakt en fagmand.

  1. Løsn den øvre monteringsmøtrik, der forbinder støddæmperen med karossen, hvis du arbejder fra motorrummet. På nogle modeller får du adgang til den øverste monteringsbolt nedenunder bilen efter at du har løftet og fastgjort køretøjet forsvarligt. Hvis støddæmperens stang drejer sig, når du forsøger at fjerne den øverste monteringsmøtrik, skal du prøve at holde stangen på plads med et par skruetvinger under undervognen.
  2. Støt den nedre del af støddæmperen (normalt kontrolarm eller aksel) med donkraften.
  3. Anvende penetrerende olie på boltene for at gøre det nemmere at fjerne dem om nødvendigt.
  4. Løsn og fjern bolten i bunden, der holder støddæmperen på plads.
  5. Fjern den øvre monteringsbolt og sænk langsomt donkraften et par tommer. Hold donkraften på plads for at støtte akslen eller styrearmen.

Udskiftning af støddæmpere

Når du har fået taget de gamle støddæmpere ud af bilen, skal du følge disse retningslinjer for at montere nye støddæmpere.

Du skal følge den samme procedure som den, du anvendte, da du fjernede støddæmperne. Det hele foregår blot i en omvendt rækkefølge:

  1. Sæt samlingen eller støddæmperen i position, og installer montageboltene.
  2. Drej alle monteringsbolte til specifikationerne. Se i din bils reparations manual mht. dette.
  3. Ved montering af den fastgørende stang til styrehjulet, stram og drej monteringsmøtrikken til den specificerede position.
  4. Sæt hjulsamlingen i sin monteringsposition, støt samlingen op mod hjulet, og monter låsesamlingerne først.
  5. Når du sætter gummimanchetten på igen, skal du være forsigtig og i øvrigt iagttage, at fjederbenet kun passer i én position i den nederste fjederskål. Når du er klar til at skulle løsne fjedertvingerne igen, skal du løsne gradvist på skift, indtil de kan tages af. Der er forkert at tage fjedertvingerne af, før det øverste fæste er solidt monteret.
  6. Sænk køretøjet og spænd låsemøtrikkerne gradvist i et kryds mønster. Se efter omdrejningsmomentets specifikation i din reparationsmanual eller bilens manual.
  7. Spænd de øverste monteringsknopper til den specificerede position.
  8. Endelig, hvis du har udskiftet de forreste stivere eller støddæmpere, skal forhjulene justeres.

Her kan du se hvordan det ser ud når en støddæmper på en bil fra VW familien skal skiftes

 

Comments are closed.