Gearkassen er en vigtig del i alle bilmotorer. Det er gearkassen, der muliggør, at føreren af bilen kan manøvrere og påvirke bilens drivaksel. Men som tiden går, sker der det, at gearsystemet slides ned på grund af de gentagne belastninger din færden i trafikken forårsager; friktion påvirker gearkassen og funktionsfejl opstår. Er du i tvivl om gearkassen virker som den skal, eller om det er andet der er i vejen med bilen, så kan du prøve at lytte efter lyde fra gearkassen.
Indholdsfortegnelse

At køre rundt med en defekt gearkasse er problematisk, og der er brug for omgående handling enten ved, at du tager bilen på værksted, eller også at du kaster dig ud i et ”gør det selv projekt”.

Renovering af gearkasse er en af de mere komplekse opgaver, når det kommer til bilreparationer. Tør du selv give dig i kast med det, kan du lave det i din egen garage, men du skal være omhyggelig og forberede dig grundigt. Med lidt forberedelse og planlægning kan det hele imidlertid afsluttes indenfor en arbejdsdag på ca. otte timer.

Dette er tidsforbruget for den, der ikke er uddannet til at gennemføre en reparation af en gearkasse. Den professionelle kan gøre det lidt hurtigere, så hermed ved du også nogenlunde, hvor lang tid en autoriseret kan hævde at have brugt af tid på jobbet.

Forberedelse til gearkasse renovering eller udskiftning af gearkasse

Kører du med manuelt gear, så er det her du skal læse med. Kører du med automatgear, så skal du længere ned på siden.

Som med al andet mekanikerarbejde på din bil, bør du kun udføre et skift af gearkasse på en flad overflade i et tørt miljø. Husk at afbryde bilens batteri, og sørg for, at der er nok lys, så du kan se rundt omkring, ligesom det skal være muligt for dig at kunne se op under køretøjet.

Ved større opgaver, såsom gearkasse renovering eller skift af gearkasse, anbefales det, at du beder en ven om at hjælpe dig, så det ikke ender med at noget går galt, og det gælder ved både manuelle og automatiske gearkasser.

Du skal selvfølgelig også gør dig klart, om det også er nødvendigt med udskiftning af kobling på din bil?

Hænger koblingen eller kommer der mærkelige lyde fra den? Læs vores guide til udskiftning af kobling her

Skift af gearkasse på din bil

Ved udskiftning af gearkasse på din bil skal du først vride toppen af gearstangen, så gearkassen kan tages af. Hvis din bil har en udskiftelig trim plade eller en konsol skal dette også tages af. Husk, at du skal afbryde eventuelle elektriske ledninger, der er forbundet med gearkassen, og find boltene til drivakslen.

Det er tilrådeligt at lave afmærkninger på drivakslen, så du kan huske at fastgøre den nye gearkasse det rigtige sted. Endvidere er det anbefalelsesværdigt, at du afmærker alle ledninger med stykker af malertape, så du kan sætte dem rigtigt på igen.

Transmissionsvæske og Speedometer

Det næste skridt er at fjerne bolte på trækakslen. Dette vil kræve, at du anbringer en beholder under forlængerhuset med henblik på at opsamle transmissionsvæsken, der uvægerligt vil sive ud under denne proces.

Afbryd Speedometer-kablet sammen med andre dele, der stadig er knyttet til gearkassen. Herefter er du endelig klar til at fjerne gearkassen fuldt ud.

Fjern gearkassen

Enhver gearkasse er utaknemmelig i den forstand, at den er forbandet tung. Og ikke nok med det, har du at gøre med en så essentiel del af bilen, at det er yderst vigtigt, at du sørger for den rette støtte, når du fjerner gearkassen fra din bil.

Placer en donkraft eller en gearkasseløfter under gearkassen. Det vil tage vægten af, så du nu kan skrue de bolte løs, der forbinder gearkassen til motoren og ”cross memberen”. Når du har frakoblet gearkassen, kan du blot bruge donkraften til at dreje den gamle gearkasse så den kan bugseres væk.

Skift eller renovering af gearkasse – Sådan starter du

  1. Begynd med at afmontere stelpolen på batteriet.
  2. Hjulene og derefter bærekuglen fra bærearm tages af.
  3. Bolten, der holder det yderste drivled på trækakslen, samt boltene der holder trækakslen inde på gearkassen løsnes. For nogle biler gælder det, at trækakslerne ikke spændt er fast på gearkassen; de er blot trykket ind i takkerne på gearkassen.
  4. Herefter monteres trækakslerne i begge sider af. Lad dig ikke overraske af, at nogle biler slipper gearolien ud af gearkassen, mens trækakslerne tages af.
  5. Fjern koblingskabel og slavecylinder (slavecylindere anvendes i stedet for koblingskablet i hydrauliske koblingssystemer)
  6. Herefter afmonteres gearforbindelser og gearkabler.
  7. Nu kan du løsne de to plusledninger på starteren.
  8. Starteren er nu klar til at blive afmonteret.
  9. Fjern stik på baklyskontakten, fjern endvidere stik og kabel til speedometerdrevet i gearkassen.
  10. Tjek om alle følere på gearkassen er fjernet. Alt afhængigt af bilmærke, varierer det mht. hvor mange følere og stik, der skal fjernes på gearkassen. Husk at tjekke om stik, kabler osv. er fjernet inden gearkassen afryddes.
  11. Anvend en donkraft eller gearkasseløfter til at støtte gearkassen, når den fjernes; alternativt kan du altid bruge et par ekstra hænder her. En gearkasse kan være tung at bakse med.
  12. Gearkassens ophæng skal nu tages af. Efterfølgende tages de bolte, der holder gearkassen, af. Typisk drejer det sig om 6 til 12 bolte. For nogle biler gælder det, at der også er en jernplade, der skal tages af. Den er placeret ved svinghjulet på undersiden af gearkassen.
  13. Gearkassen er derefter klar til at blive fjernet.
  14. Træk gearkassen tilbage og væk fra motoren.
  15. I forbindelse med gearkassens afmontering gælder samme fremgangsmåde. Det foregår imidlertid i modsat rækkefølge. Vær agtpågivende, når gearkassen sættes på plads igen. Høj-gearakselens fingre skal ramme ind i koblingspladens fingre. De er placeret på svinghjulhjulet sammen med den øvrige kobling. Høj-gearakslen kendes også som den aksel, som udrykkerlejet kører på inde i gearkassen.

Installation af den nye gearkasse

Hvis du har fulgt vejledningen ovenfor korrekt, er du nu være klar til at skifte bilens gearkasse.

Når donkraften eller løftet er på plads, kan du begynde at fjerne selve gearkassen. Find de bolte, der holder gearkassen på plads, og løsne dem lidt. Nu kan du justere donkraften, så den berører bunden af gearkassen.

Når gearkassen er forsvarligt understøttet, løsnes boltene helt. Men fjern dem ikke helt, før donkraften er i forsvarlig kontakt med gearkassen. Hvis først denne falder ned, kan dette forårsage beskadigelse af gearsystemet, eller du kan komme til skade selv.

Når du har fjernet den gamle gearkasse, og du forsigtigt har fået den bugseret ud under bilen, skal den nye gearkasse placeres korrekt, så motoren kan kobles rigtigt til på ny. De bolte, der holder gearkassen til motoren, skal krydsspændes for at sikre, at de strammes så meget som muligt.

Sådan krydsspænder du

At krydsspænde betyder, at boltene skal spændes korrekt. Dette betyder, at du skal spænde til ensartet over ” et kryds” og med det rigtige moment.

I stedet for bare at bevæge sig rundt en efter en i den samme retning, skal du tænke i et kryds – f.eks. hvis du skal spænde fire bolte og møtrikker til, starter du i venstre hjørne på en flade. I stedet for straks at gå i en lige linje til højre, går du diagonalt ned til det nederste højre hjørne. Herefter op til højre og efterfølgende ned til venstre hjørne.

På den måde spænder du diagonalt, som om du spænder i et kryds.

Hvis ikke du krydsspænder kan det nemt gå galt, som du kan læse her.

Tilslutning af den nye gearkasse

Det er her, din afmærkning betaler sig. Du skal blot slutte hver af ledningerne til på det rigtige sted på gearkassen for at sikre dig, at drivakslen fastgøres det rigtige sted. Dette bør være en hurtig og nem proces, hvis du har givet hver ledning en klar og præcis mærkning med tape.

Fyld den transmissionsvæske på, du mistede, da du afmonterede.

Prøvetur med ny gearkasse

Endelig er du så meget færdig, at du kan køre en prøvetur. Hvis gearkassen er helt ny, må du forvente, at der er lidt stivhed i gearene første gang, du kører.

Sørg for, at du kun kører på små og mindre befærdede veje og udenfor de tider, hvor der er mest trafik. Dette, for at sikre, at eventuelle problemer med gearkassen ikke fører til, at du bliver fanget i trafikken eller værre endnu, forårsager en ulykke.

En renoveret gearkasse kan føles som en ny gearkasse, når den først er kørt til.

Her kan du se hvordan en manuel gearkasse virker

 

Reparation af automatgearkasser

En gearkasse renovering kan også indebære, at du står med en bil der har automatgearkasse.

Som med manuel gear er det vigtigt med en god organisering af møtrikker og bolte. Når du har styr på møtrikker, bolte, skiver, klemmer mv. vil det, for det første, spare dig tid, og du undgår alle mulige frustrationer forbundet med geninstallering af automatgearet. For det andet sikrer du dig, at alle møtrikker og bolte udskiftes og geninstalleres i deres originale lokaliseringer.

Når du organiserer møtrikker og bolte, er det en god ide, at bruge afmærkede plastikbeholdere eller poser, alt efter hvad du nu har til rådighed. Det er bedst at få alle beholderne eller poserne mærket før arbejdet påbegyndes.

Symptomer på en slidt eller defekt automatgearkasse

Når der er på tide med en rep af automatgearkasse, ytrer det sig på forskellig vis. Du vil straks lægge mærke til, at bilen er gået hen og blevet langsom i optrækket. Den kører kun i et gear (pga. et nødprogram, som regel 3. gear.)

Hertil kommer naturligvis, at du i instrumentbrættet vil få en advarsel. Lampen for gearkasseproblemer burde lyse i instrumentbrættets display.

Hvis bilen tager motoromdrejninger uden, at den flytter sig, er det også et tegn på, at der er noget galt med automatgearkassen. Hertil kommer at bilen vil tage en del motoromdrejninger, uden at farten af den grund sættes i vejret.

Endelig skal du bemærke om bilen kører i ryk, eller om der er mystiske ”klonkende” lyde, når den automatisk skifter gear.

Skylning af automatgearkasse

Vand i automatgearkassen begynder ofte ved, at bilen på kortere ture bliver meget kold og varm. Vand i gearkassen skal fjernes ved en skylning.

At lade stå til her, kan lede til nedbrud i automatgearkassen, og derfor skal du løbende holde øje med dette, så du kan få gjort noget ved det med det samme.

Eksperter anbefaler, at bilister, der kører korte ture med automatgear, får gearkassen skyllet gennem, ligesom man anbefaler olieskift, ved 35.000 – 40.000 km.

Her kan du se hvordan en professionel skifter olien på en automatgearkasse

Gør det selv eller få fat i en professionel

Nogle bilejere er stolte af, at de selv kan klare små vedligeholdelsesopgaver. De fleste har sikkert prøvet at tilføje olie eller installere et nyt batteri. Men det borger selvfølgeligt ikke for, at du uden videre kan kaste dig ud i selv at udskifte eller renovere en automatgearkasse.

Det klogeste er nok at erkende, at de mange dele gearkassen består af, vil kræve så meget teknisk snilde, at det er klogest helt at lade være. Så før du beslutter dig for noget som helst, er det en god ide at afveje fordele og ulemper ved gør-det-selv-metoden (på engelsk Do It Yourself: DIY).

Der er flere omstændigheder, der taler imod en DIY-auto reparation. Når du oplever transmissionsproblemer, kræver det ofte et autoriseret autoværksteds assistance. Selv den mest talentfulde “DIY ”-mekaniker kan blive stresset af, hvor indviklet en automatgearkasse renovering kan være.

Her kan du se hvordan en automatgearkasse fungere

Er det virkeligt besværet værd selv at foretage renovering eller udskiftning af gearkassen?

Bortset fra hvad der kunne svare til store omkostningsbesparelser, er der ikke rigtig andre fordele ved selv at udføre renoveringen af automatgearkassen.

Faktisk kan ukorrekte reparationer skade din transmission og andre systemer i dit køretøj, så meget at det kommer til at koste dig så dyrt, at det ikke kan betale sig. Når det kommer til dit automatgearsystem, er det bedst at overlade arbejdet til en autoriseret automekaniker.

Hvad siger du til at få en bedre benzin økonomi, uden at du skifter bil? Få eftermonteret en fartpilot

Reparationens sværhedsgrad

Din transmission er en af ​​de mest integrerede dele af bilens system. Den består af flere dele og stykker, og hvert område kan repræsentere problemer pga. slid og ælde. Den professionelt udførte reparation sikrer en nøjagtig diagnose af ethvert af disse problemer.

Transmissionsdesignet varierer efter fabrikat og model.

Professionelle bruger almindelige computerprogrammer, der gør det muligt for dem, at få fat i et moderne køretøjs computersystem med henblik på præcist at kunne bestemme, hvad der er galt. Disse programmer er kun tilgængelige for professionelle mekanikere.

De rigtige værktøjer

De værktøjer, der er nødvendige for at udføre gearkasse reparationer, afspejler hvor svære ​​reparationerne er at gennemføre.

Din mekaniker har stort set alt, hvad der skal til, når din bil skal til reparation. De har de rigtige løfteværkstøjer for nu at nævne en væsentlig del af arbejdet.

Hertil kommer naturligvis det faktum, at fjernelse og udskiftning af en automatgearkasse kræver mere end en person.

Bliv fri for stresset forbundet med en gør det selv operation

Selv for en erfaren DIY-mekaniker, vil en automatgearrenovering som sagt være en stressfyldt affære. Det hænger som et sværd over hovedet på den, der udfører arbejdet, at den forbandede bil skal bringes i en stand, hvor den kan køre igen.

Tag dit køretøj til en autoriseret, professionel butik, hvor du kender mekanikernes legitimationsoplysninger, omkostningerne og datoen, du kan afhente bilen. Alt dette gør, at du nu kan slappe af, fordi du ved, at sagen er i de bedste hænder.

Få 3 priser på gearkasse renovering eller skift af gearkasse

Internetportaler gør det muligt for kunder og autoværksteder at komme i kontakt med hinanden. Du bliver helt fri for selv at skulle ringe rundt eller besøge det ene værksted efter det andet.

Det foregår på den måde, at der bliver indhenter priser fra lokale værksteder på en opgave. Man kan efter at have modtaget tilbuddene, hvad enten det drejer sig om udskiftning af en gearkasse til manuelt gear eller udskiftning af en automatgearkasse, finde den billigste pris, og man kan vurdere andre kunders anmeldelser på f.eks. trustpilot.

I relation til, at du som kunde udbyder en reparation af en bil med automat gear eller manuel gear, skal du på hjemmesiden skrive, hvilket arbejde du mener, der skal udføres. Du vil derefter modtage dine tilbud.

Benyt det bedste tilbud eller lad vær

Du kan i ro og mag sætte dig ned og studere tilbuddene m.h.t. priser for en renoveret gearkasse eller en helt ny manuel eller automatisk gearkasse, afstanden til værkstedet og værkstedets bedømmelser. Først derefter skal du beslutte dig for, om du overhovedet vil bestille arbejdet. Du kan til enhver tid lade være.

Hvis du beslutter dig for det, sker det online, og du kan så køre bilen på værksted. Med i det samlede tilbud kan du anmode om en erstatningsbil, mens arbejdet står på, hvor du selvfølgeligt går efter at dette er gratis.

Garantibeskyttelse

To garantier kommer på banen her. For det første sikrer du din bils garanti ved at have en professionel mekaniker til at færdiggøre reparationerne. For det andet tilbyder professionelle garantier for deres reparationer. Det betyder, at mekanikeren i sjældne tilfælde mangler noget, eller at reparationen er defekt. Du er beskyttet mod at betale mere for yderligere reparationer.

Det er derfor vigtigt at læse og forstå enhver garanti, der tilbydes, før du får renoveret din gearkasse eller skiftet den ud.
 

Automatgearkasse renovering

En automatgearkasse renovering fordrer simpelthen, at du er i stand til at genopbygge automatgearet.

Dette er som sagt på ingen måde det samme som at give din bil et olieskift eller lignende som en god amatør mekaniker sikkert vil finde både sjovt og udfordrende at gøre selv.

Mens det kan veksle mh.t. hvor svært det er, at renovere en automatgearkasse, kan det at du gør det selv gennemføres hvis du har den rette knowhow, de rigtige værktøjer, sans for detaljerne og eventuelt nogle nyttige råd opnået fra din venlige mekaniker i nabolaget.

Fjernelse af en automatgearkasse

Dette er som antydet sikkert noget nær den sidste ting, man ønsker at give sig i kast med. De fleste ville nok sige, at det at genopbygge et automatgear gør, at man i alt fald ikke skal skille noget ad eller fjerne noget uforsigtigt.

Gearsystemet har en række ens udseende dele, der, hvis fjernet uden at være afmærket og opdelt i poser eller kasser med navne på, er den rene tekniske Hari Kiri. Man kan, hvis man blot smider alt i en bunke, hurtigt ende med let at forveksle stumperne med hinanden.

Det vil sandsynligt være sådan, at du er nødt til at fjerne hele motorblokken fra dit køretøj, før du fjerner gearkassen fra motoren. Derudover, bliver du sikkert også nødt til at fjerne moment-omformeren, og det gearolien opbevares i. Selv om dette kan lyde som en skræmmende opgave, er dette muligt for selv en novice, der har mekanisk snilde og den rigtige målrettede beslutsomhed.

Når du har isoleret transmissionen, kan du tage den til en forberedt placering(klargøring af en placering kræver et rent område uden støv og andre partikler, hvis du dækker din overflade i plastik  sikrer du dig et støvfrit miljø).

Når du skiller selve gearkassen ad, drænes transmissionsvæsken fra transmissionen. Dette kan være en rodet proces, så sørg for at have et eller andet der kan opsamle spildt transmissionsvæske.

Rengøring og udskiftning af automatgearkasse

Dette kan være en enkel proces. Men at skulle bestemme hvilke dele, du har brug for, kan være meget besværligt. Når du først har fundet ud af, hvor delene er lokalisererede, og du har fået bestilt nye dele, bliver det straks nemmere alt sammen.

Rengøring af dine transmissionsdele og udskiftning af brudte dele går her op i en højere enhed. Når gearkassen er afmonteret, vil det for en person med lidt viden om automatgear være nemt at konstatere, hvilke mangler, der er.  Og skulle der være noget, du ikke er helt sikker på, kan du jo altid tage enkeltdele med dig til en fagmand eller en forhandler af disse dele.

Problemerne kan dreje sig om brudte dele, stumper af snavs og andre objekter, eller en række synkroniseringsproblemer, som du kan registrere, når gearkassen er helt afmonteret.

Så længe du er klar på, hvor hver enkelt del hører til, og hvis du mestrer rensning af dele, kan enhver fritids-mekaniker også afslutte det hele med succes. Nogle tunge værktøjer kan imidlertid være nødvendige, når der skal afmonteres og samles. Det er her det viser sig, om du skal have hjælp udefra.

Reparationssæt til gearkasse

En anden mulighed, du kunne overveje, er at få fat i det komplette reparationssæt – om det er til at få fat i? Disse sæt har alle de værktøjer, du skal bruge for at genopbygge din automatgearkasse alt sammen kombineret i en praktisk pakke med en vejledning til, hvordan du gør.

Dog skal du være forsigtig, når du køber et sådant reparationssæt; det kan give en falsk følelse af lethed. Gå efter en med en detaljeret brugsanvisning, og sørg for, at du har alle de nødvendige værktøjer til at fuldføre processen. Et reparationssæt kan i nogle tilfælde gøre det lettere for en person uden erfaring eller knowhow med automatgear.

Instruktioner kan imidlertid være på engelsk eller et andet sprog, det er en ting – noget andet er det problem, at der anvendes fagsprog, selv på dansk, om der skulle være en sådan vejledning.

Montering af automatgearkassen er naturligvis det vigtigste aspekt forbundet med at få det hele til at virke igen. Uanset, hvor perfekte delene er, fungerer det ikke, hvis de er sat sammen på en forkert måde.

Det er her vigtigheden af at afmærke dine dele omhyggeligt kommer ind. Du bør have hvert eneste lille stykke af din gearkasse sorteret og placeret på et bestemt sted i en box, pose eller lignende med en tekst på der angiver hvad der er inden i.

Når du har samlet automatgearkassen, skal du sørge for at gennemføre alle anbefalede tryk test. Alt skal være præcist for, at gearkassen igen kan bringes til at fungere ordentligt.  Hvis der er nogen tvivl om den ombyggede gearkasses funktioner, bør du konsultere en erfaren transmissionsmekaniker, før du prøvekører dit køretøj.

Du må ikke ignorere problemer med gearkassen

Det kan ende med at blive en dyr affære, hvis du blot lader stå til med din gearkasse. Hvis du ignorerer lyde fra gearkassen og beder en bøn til Vor herre om, at det nok går over af sig selv, ender det med at koste en bondegård

Mærkelige lyde kan have at gøre med gearskift i biler med en manuel gearkasse. Det kan handle om, at bilen kører med for mange omdrejninger, når du kører med automatgear. Eller hvis du opdager at det bliver sværere at skifte gear, fordi du skal bruge flere og flere kræfter det eller at selve gearstangen begynder at drille.

Den, der ikke gør noget ved problemerne ender med at skulle have lavet en komplet renovering af gearkassen eller automatgearkassen. Og skal en gearkasse først skiftes, fordi du undlod en mindre reparation eller gearkasse renovering, vil du forbande dig selv for det.

Måske trænger gearkassen bare til olie, så det skal du få gjort som anvist i instruktionerne til bilen.

Gearkasse pris

Priserne varierer en del på skift af gearkasse eller renovering af gearkasse. Din pris på renoveringen eller skift af gearkasse afhænger også af hvilken bil du kører i. Du kan også være heldig at finde brugte gearkasser der nærmest er som nye, og derfor kan bruges igen, men hvis du vil finde brugte gearkasser, så skal du vide hvad du laver. Det er ikke et job for amatøren.

For gør det selv mennesker er det naturligvis alene prisen på gearkassen der er interessant – på værksted bliver det så meget dyrere på grund af arbejdsløn, diverse ekstra omkostninger og værkstedets fortjeneste. Køb af brugte gearkasser er det billigste og værd at overveje.

For nogle bilmærker ligger gearkasseprisen nede omkring de 4000 till 5000 kr. for en ny gearkasse, mens den øvre ende af prislisterne for andre mærker nemt rammer et sted mellem 10.000 og 15.000 kr.

Gearkasse priser er i det hele taget meget svingende fra bilmærke til bilmærke og fra model til model.

Kundens timepris forstået som det, du betaler som arbejdsløn, værkstedets fortjeneste og øvrige udgifter udover materialerne kommer oveni, hvor tiden sammen med prisen pr. time får et skift af gearkasse eller en gearkasse renovering til at løbe op.

Timeprisen hos en automekaniker svinger afhængigt af, hvor i landet vi er, hvilket bilmærke det drejer sig om og hvor hård konkurrencen er. Prislejet ligger på mellem 500 og 1200 kr. pr time før moms. Den tid det tager svinger mellem 4 og 6 timer.

 

Comments are closed.